Facebook sier at brukeropplevelsen blir bedre dersom man godtar at de sporer deg. (Ill: Brett Jordan)

Annonse


Dette skjer når Facebook ikke får lov å gjøre dette mer

CNBC har snakket med flere tidligere Facebook-ansatte som åpner seg om hvorfor Facebook har vært så kraftig imot Apples nye App Tracking Transparency (ATT) som kommer i iOS 14.5.

Vanligvis sporer Facebook og andre tjenester brukere ikke bare på sin egen plattform, men også gjennom andre apper og tjenester, for å kunne skape mer presis målrettet reklame.

Fra og med sannsynligvis 23. mars da Apple ryktes å slippe iOS 14.5, vil Facebook måtte spørre om brukeres tillatelse til å bruke deres unike ID (IDFA).

Ikke så viktig for små bedrifter

Facebook argumenterer med at Apple’s nye retningslinjer vil skade små bedrifter, men ifølge tidligere ansatte er ikke målrettet reklame ikke så viktig.

Hvis du snakker med resturanteiere hvor som helst og spør hva IDFA er, tror jeg ikke noen vet. Det påvirker Facebook, men ikke eiere av små bedrifter.

– Henry Love, tidligere ansatt i Facebook.

De som lager målrettet reklame mot brukere på mobil, web og på Facebook med IDFA, er ikke små bedrifter sier Love. CNBC sier at tapet av info kan gå hardt utover Facebook som ikke lenger presist kan måle effektiviteten av reklame. Det vil sende mer av budsjettet til andre apper og tjenester.

Facebook’s tester nå en forespørsel til brukere som ordlegger seg på en måte som får det til å høres ut som at sporingen vil gi bedre brukeropplevelse.

Annonse


Annonse