Det er over to år siden NVIDIA introduserte “Deep Learing Super Sampling”-teknologien. Først lo man av hvor uklare spill så ut med DLSS på, men etter oppgraderinger har kvaliteten blitt vesentlig bedre. De fleste spillere foretrekker nok på nåværende tidspunkt å bruke DLSS og ofre litt bildekvalitet som man ikke legger merke til til fordel for bedre oppdateringsfrekvenser.
Cyberpunk 2077 er et eksempel på et spill som er nesten umulig å spille med “ray tracing” om man ikke skrur på DLSS.
Har lovet
Da AMD lanserte Radeon RX 6000-serien lovet de at de skulle lansere sin egen versjon av den kunstig intelligens-drevne oppskaleringsteknologien. Selskapet har ikke sagt noe om hvordan det skal fungere eller hva man kan forvente.

Men de har hintet om at teknologien kan bli basert på Microsofts DirectML og at det kan lanseres som en del av “FidelityFX”-pakken som FidelityFX Super Resolution.
Annonse
Om AMD vil holde seg til DirectML og prøve å presse spillmarkedet til å bruke én standard, eller om de vil lage deres egen standard som vil kreve samarbeid med spillstudioer, er usikkert.
Uansett ikke før i mars
Ifølge Prohardver planlegger ikke AMD å lansere driveroppdateringer før til våren. Ifølge ryktene kan det dreie seg om en oppdatering av to av oppløsningsteknologiene: FidelityFX SR og Radeon Boost.
AMD Radeon Boost bruker ikke maskinlæring for å forbedre oppdateringsfrekvensen. I stedet veksler teknologien dynamisk. Det betyr at når det er mye action, justerer driverne oppløsningen for å øke oppdateringsfrekvensen. Det kan være bra, men det kan også føre til en blandet opplevelse.

Oppløsningen kan endres i deler av skjermen
En ny versjon av teknologien kan la oppløsningen endre seg dynamisk i områder av skjermen der det foregår mye som beveger seg raskt, uten å skru ned hele oppløsningen. Det kan for eksempel løse problemet med dårlig kvalitet på skytevåpen i skytespill som et resultat av at man holder oppdateringsfrekvensen oppe.
En annen løsning utviklet av Sapphire kalt TriXX Boost skrur ned oppløsningen på bildet for igjen å skarpe den opp med et slags filter. Det gjør at programmet krever mindre, samtidig som resultatet er mer eller mindre det samme. Tenk “sharpening” i Photoshop.
Om AMD planlegger en oppdatering denne høsten, burde vi uansett høre mer om det snart.
Kilde: VideoCardz
Annonse