AMD kan endelig komme med ny oppskalerings-teknologi lik NVIDIAS DLSS. (Ill: AMD/ITavisen)

Annonse


AMD kan endelig komme med oppskalerings-konkurrent til NVIDIA

Det er over to år siden NVIDIA introduserte “Deep Learing Super Sampling”-teknologien. Først lo man av hvor uklare spill så ut med DLSS på, men etter oppgraderinger har kvaliteten blitt vesentlig bedre. De fleste spillere foretrekker nok på nåværende tidspunkt å bruke DLSS og ofre litt bildekvalitet som man ikke legger merke til til fordel for bedre oppdateringsfrekvenser.

Cyberpunk 2077 er et eksempel på et spill som er nesten umulig å spille med “ray tracing” om man ikke skrur på DLSS.

Har lovet

Da AMD lanserte Radeon RX 6000-serien lovet de at de skulle lansere sin egen versjon av den kunstig intelligens-drevne oppskaleringsteknologien. Selskapet har ikke sagt noe om hvordan det skal fungere eller hva man kan forvente.

Ill: AMD

Men de har hintet om at teknologien kan bli basert på Microsofts DirectML og at det kan lanseres som en del av “FidelityFX”-pakken som FidelityFX Super Resolution.

Annonse


Om AMD vil holde seg til DirectML og prøve å presse spillmarkedet til å bruke én standard, eller om de vil lage deres egen standard som vil kreve samarbeid med spillstudioer, er usikkert.

Uansett ikke før i mars

Ifølge Prohardver planlegger ikke AMD å lansere driveroppdateringer før til våren. Ifølge ryktene kan det dreie seg om en oppdatering av to av oppløsningsteknologiene: FidelityFX SR og Radeon Boost.

AMD Radeon Boost bruker ikke maskinlæring for å forbedre oppdateringsfrekvensen. I stedet veksler teknologien dynamisk. Det betyr at når det er mye action, justerer driverne oppløsningen for å øke oppdateringsfrekvensen. Det kan være bra, men det kan også føre til en blandet opplevelse.

Et eksempel på hva DLSS kan gjøre med et bilde. (Ill: NVIDIA)

Oppløsningen kan endres i deler av skjermen

En ny versjon av teknologien kan la oppløsningen endre seg dynamisk i områder av skjermen der det foregår mye som beveger seg raskt, uten å skru ned hele oppløsningen. Det kan for eksempel løse problemet med dårlig kvalitet på skytevåpen i skytespill som et resultat av at man holder oppdateringsfrekvensen oppe.

En annen løsning utviklet av Sapphire kalt TriXX Boost skrur ned oppløsningen på bildet for igjen å skarpe den opp med et slags filter. Det gjør at programmet krever mindre, samtidig som resultatet er mer eller mindre det samme. Tenk “sharpening” i Photoshop.

Om AMD planlegger en oppdatering denne høsten, burde vi uansett høre mer om det snart.

Kilde: VideoCardz

Annonse