iphoneannonseblokkering
Fra og med neste iOS 14 beta, vi regner med det er 14.5, så skal Apple teste sin nye personvernplattform som vil kunne blokkere app-annonsesporing.

Annonse


Snart styrkes iPhone-personvernet: apper må spørre om sporingslov

Fra og med neste beta test-runde, vil en ny sikkerhetsmekanisme (“AppTrackingTransparency framework“) inkluderes i iOS 14, iPadOS 14 og tvOS 14.

Trolig er det iOS 14.5 som får de nye personvernreglene?

Apple melder at oppdateringen lanseres i endelig versjon tidlig i løpet av våren. Det er foreløpig ingen dato for lansering av iOS 14.5 beta 1, men vi regner med den lanseres om ikke så lenge.

Selskapet melder blant annet følgende ovenfor sine utviklere:

“Senere i år må du oppgi informasjon om noen av appens fremgangsmåter for datainnsamling på produktsiden din. Og med iOS 14, iPadOS 14 og tvOS 14, må du be brukerne om tillatelse til å spore dem på tvers av apper og nettsteder som eies av andre selskap.”

Facebook er naturlig nok ikke så begeistret for endringen, da de taper annonsekroner på dette:

Apple beskriver sporing slik:

“Sporing refererer til handlingen som utføres ved å koble bruker- eller enhetsdata som er samlet inn fra appen din, med bruker- eller enhetsdata som er samlet inn fra andre selskapers apper, nettsteder eller offline-eiendommer for målrettet reklame eller målingsformål. Sporing refererer også til å dele bruker- eller enhetsdata med datameglere.”

Annonse


Om brukeren velger å ikke godta sporing, blokkerer Apple appens muligheter til å få tilgang til brukerens IDFA (Identifier for Advertisers).

Du husker kanskje Apple og Facebook krangle om dette. Førstnevnte uttalte følgende etter Facebooks reaksjon, som også inkluderer en nettside der de mener Apples blokkeringsfunksjon vil skade små bedrifter.

“Vi mener at dette handler om å gjøre det riktige for våre brukere som bør kunne vite når informasjon samles og deles gjennom apper og nettsider. De bør også ha valget til å godkjenne dette, eller ikke. “App Tracking Transparency” i iOS14 krever ikke at Facebook endrer hvordan de sporer brukere og skaper målrettet reklame, det krever bare at de gir brukerne valget”.

Facebook uttalte samtidig i desember at “”selv om å begrense hvordan personlige annonser kan brukes påvirker større selskap som oss, så vil disse endringene være knusende for mange små selskap som allerede sliter med dagens situasjon”.

Kilde:
Apple

Annonse