steamcovid
Gaming tok helt av på Steam da det ble kjent for hele verden at dette kom vi ikke til å bli kvitt med det første.Bilde: Lookatnum

Annonse


Se hva som skjedde da covid inntraff

“Lookatnum” har laget et flott diagram som viser hvordan covid har endret spill-vanene for titalls Steam-spillere fra høsten og til vinteren.

Se på interessante tallene

Det første du må legge merke til er hvor mye det skjøt fart på tampen av mars, da folk skjønte at dette kom til å bli langvarig. På toppen var det over 24 millioner daglige, aktive spillere.

I sommermånedene går tallet ned og møter starten på oppgangen i antallet spillere, rundt 20 millioner, for så å klatre opp igjen utover august, september, oktober og november.

Bare se:

Slik forklarer Lookatnum tallene:

“Dette diagrammet ser på hvordan Steams daglige aktive brukerstatistikk har endret seg det siste året. Spesielt koronavirus og tilhørende lockdowns, permitteringer og økonomisk stimulans, og hvordan disse faktorene påvirket folks spillvaner. Uten tvil er fremveksten av pandemien et komplekst emne, med utallige milepæler og landemerker for å kartlegge hendelser over tid, men det ville være upraktisk for meg å inkludere dem alle.

Annonse


Som sådan var det eneste punktet jeg markerte i grafen, var da pandemien ble erklært en nasjonal nødsituasjon i USA, noe som synes å være et rimelig landemerke å markere”.

Legg også merke til grafen nederst:

“Gjennomsnittlig antall ekstra spillere i helgene tar snittet for antallet brukere på lørdag og søndag, og trekker fra dette tallet i snitt fra mandag til fredag. Når linjen er grønn, er tallet positivt, noe som betyr at det var flere aktive brukere i helgene. Når linjen er rød, er tallet negativt, noe som betyr at det var flere aktive spillere på hverdager. Hver bar starter på søndag.”

Det har vært et tøft år, og vi er ikke ferdige, men et lyspunkt er helt klart to nye konsoller og mange nye kvalitetsspill.

Kilde:
Reddit

Annonse