Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Utover Arcade til iOS gjør ikke Apple så veldig mye i spill-segmentet, og ser fremdeles ut til å være helt uinteresserte i AAA-spill og kraftige GPU-er. (Ill.: Apple)

Dette er eposten Epic Games-sjefen sendte Apple-toppsjefene

Spill: – Vi er villige til å kjempe i mange år.

Natta 13. august sendte Epic Games toppsjef og grunder Tim Sweeney en e-post til blant annet Tim Cook, Phil Schiller og Craig Federighi.

Hvor lang tid tar det før de blir enige? Begge parter taper jo penger

Der opplyste han om at selskapet hans, som er verdt milliarder av dollar, mye takket være Fortnite og selvsagt Unreal Engine, ikke ønsket å følge Apples retningslinjer og i stedet tilby Fortnite-spillerne to måter å betale på: rabbatert til Epic Games, eller fullpris til Apple – i spillet. Om Apple har et problem med det, er studioet ville til å kjempe i mange år. Og ja, det er et problem for Apple.

Dette er selvsagt helt ulovlig ref. Apples App Store retningslinjer, så enden på visa ble at Fortnite ikke lenger kan lastes ned eller oppdateres: 27. august er den siste datoen spillet fungerer på iOS, for da er det duket for ny sesong… på Android.

Eposten som satte igang det som kan bli en langvarig krig mellom dem to, er interessant å lese uansett at man nesten måtte regne med utestengelse. Spørsmålet er hvor lenge de to ønsker å være på offensiven slik i media samtidig som de taper penger.

Microsoft kaster seg inn i kampen med offisiell støtte til Epic

Microsoft har lenge støttet Epic Games i det offentlige, og nå støtten også på trykk i form av et offisielt dokument der de skriver at Epic og utviklere som nytter Unreal Engine, vil bli skadelidende om de nektes tilgang til Apples nyeste utviklerverktøy:

Her er e-posten fra Sweeney, sendt 13. august 02:08:

«Kjære Tim, Phil, Craig, Matt, Douglas,

Jeg skriver dette for melde a Epic ikke lenger kommer til å overholde Apples betalingsbegrensninger.

I dag lanserer Epic direktebetalinger i Fortnite på iOS, og tilbyr kundene derfor valget mellom å betale i-app via Epic direkte-betaling, eller gjennom Apples system. Vi gir kunden besparelsene om de velger Epic sin direktebetaling i form av lavere priser.

Vi velger å gjøre dette fordi vi er helt sikre på at både historien og loven er på vår side. Smarttelefoner er viktige dataenheter som folk bruker for å leve livene sine og drive virksomheter. Apples holdning om at produksjonen av en enhet gir dem frie tøyler til å kontrollere, begrense og skattlegge handel av forbrukere og kreative uttrykk fra utviklere, er frastøtende og strider mot prinsippene i et fritt samfunn.

Å stoppe disse begrensningene vil komme forbrukerne til gode i form av lavere priser, økt produktvalg og innovasjon i forretningsmodellene.

I fremtiden vil alle versjoner av Fortnite som Epic sender til App Store inneholde disse to betalingsalternativene side om side, slik at kunden kan velge.

Vi håper at Apple vil reflektere over plattformbegrensningene og begynne å gjøre historiske endringer som gir verdens milliarder iOS-brukere rettigheter og friheter som nytes på verdens ledende åpne plattformer, inkludert Windows og macOS. Som støtte for denne strategien vil Epics offentlige forklaring på betalingstjenesten vår være nøytral og saklig, for å gi Apple en sjanse til å vurdere å ta en støttende rute og kommunisere det på en måte Apple foretrekker.

Hvis Apple i stedet velger å ta straffe dette ved å blokkere forbrukernes tilgang til Fortnite eller kommende oppdateringer, vil Epic dessverre være i konflikt med Apple på en rekke fronter – kreative, tekniske, forretningsmessige og juridiske – så lenge det tar for å få til endring, og om nødvendig i mange år.»

Kilder:
The Verge
The Verge

Stikkord: Apple, EpicGames, Spill