Hopp til navigasjon Hopp til innhold

1 million nordmenn mistet disse 14 TV-kanalene i dag

Forhandlingene mellom Discovery og Telia ble brutt.

Telia-eide Get og Discovery har ikke klart å komme til enighet om betingelsene, og dermed mister Get-kundene en rekke kanaler fra og med i dag, tirsdag.

Rundt 1 million Get-abonnenter mister følgende kanaler: TVNorge, Max, FEM, VOX, Eurosport Norge, Eurosport 1, Discovery Channel, Animal Planet, TLC, Travel Channel, Discovery Science, Investigation Discovery, Food Network og Fine Living Network.

TVNorge er blant kanalene som forsvinner.

– Ikke en løsning vi ønsket

– Til alle våre kunder vil jeg si beklager. Dette er ikke en løsning vi har ønsket. Vi har jobbet hardt med å la våre seere ha tilgang på sine vante kanaler mens vi forhandler, men dessverre har ikke Discovery ønsket dette. Vårt mål har hele tiden vært å gi kundene fortsatt valgfrihet til en overkommelig pris. Derfor synes vi ikke det er rettferdig at Discovery ønsker å tvinge våre kunder til å betale for kanaler de ikke ønsker, sier Pål Rune Kaalen, leder for privatmarkedet i Telia Norge som Get er en del av, i en pressemelding.

Dette handler det om, ifølge Telia

Ifølge Telia handler kjernen i forhandlingene om kundenes valgmuligheter.

Selskapet mener at Discovery vil ha Gets TV-seere til å betale mer for innhold de er mindre interessert i, og selskapet i tillegg forsøker å splitte opp innholdet sitt på en måte som gjør at seerne må abonnere på flere betalingstjenester for å se de samme programmene de har vært vant til.

– Vi vet at valgfrihet er viktig for kundene våre, og den kampen gir vi oss aldri på. Vi har bevisste kunder som selv velger de kanalene og tjenestene de ønsker å se på ut i fra det innholdet som tilbys. Get skal ha Norges beste og mest fleksible tv-tilbud, hvor kunder fritt kan endre sin TV- og strømmepakke. Dette har vært en stor suksess og vi opplever at kundene velger ofte, og de velger forskjellig. Vi kan selvsagt ikke være med på en avtale hvor vi tvinger våre kunder til å betale for innhold som de ikke finner interessant, sier Kaalen.

Dette sier Discovery

Discovery har nylig inngått avtaler med flere av Norges største TV-distributører.

– Get, på sin side, forlanger å betale mindre for innholdet vårt enn resten av markedet. Heldigvis betyr utviklingen i TV-markedet at det finnes flere alternativer, både for oss og TV-seerne. Vi velger derfor heller å tilby alt innholdet vårt til seerne direkte via vår strømmetjeneste Dplay og via de andre norske distributørene fremover, sier Espen Skoland, kommunikasjonsdirektør i Discovery.  

Han legger til at Discovery fortsatt er åpne for en avtale med Get.

– Men det må skje på balanserte premisser, sier Skoland.

Overrasket over Telias oppførsel

Telia hevder de har tilbudt Discovery et tilbud om forlengelse av dagens avtale. Dette stemmer ikke, ifølge Discovery.

– Vi har derimot tilbudt dem å forlenge fristen. Det tilbudet har de ikke kommet tilbake på, eller svart på, før de nå valgte å sendte ut en pressemelding. Så å hevde at vi har brutt forhandlingene, er mildt sagt merkelig, sier Skoland.

Kilde:
Telia
Discovery

Stikkord: 1 million, brudd, Discovery Network, forhandlinger, get, kanal