Tesla Autopilot
Bilen fikk store skader etter den alvorlige ulykken.

Annonse


Apple kritisert etter at ansatt døde i Autopilot-ulykke

National Transportation Safety Board (NTSB) kritiserer Apple etter at en ansatt døde i en Tesla-krasj i 2018. Walter Huang jobbet som ingeniør i Apple og mistet livet da hans Model X krasjet i en midtrabatt. Autopilot var aktivert da ulykken skjedde.

Teslaen feilet

NTSB kritiserte også Teslas Autosteer-funksjon og kalte den «komplett inadekvat». Teslaens kollisjonssystem skal ikke ha advart om faren før ulykken skjedde. Det automatiske bremsesystemet skal heller ikke ha blitt aktivert.

At NTSB kritiserer Tesla i denne saken kommer ikke som noen stor overraskelse. Mer overraskende er det at pekefingeren også rettes mot Apple.

Da ulykken skjedde skal Apple-ingeniøren ha spilt et spill på iPhone. Huang skal ikke ha fulgt med på veien og hadde heller ikke hendene på rattet mens Teslaen var i Autopilot-modus.

Annonse


Under gårsdagens høring uttalte NTSB følgende:

«La meg først si at hvis du eier en bil med delvis automasjon, så eier du ikke en selvkjørende bil. Ikke lat som at du gjør det. Det betyr at når du kjører med det såkalte «selvkjørende» moduset aktivert, kan du ikke sove, lese bok, se filmer og TV-serier, sende tekstmeldinger eller spille spill. Og det var nøyaktig det vi fant i denne krasjen – sjåføren spilte et spill på smarttelefonen da bilen hans kjørte inn i midtrabatten».

Får sterk kritikk

Apple kritiseres nå for å ikke ha hatt en streng nok policy for ansattes mobilbruk under kjøring .

«Ansatte har en kritisk rolle i å bekjempe distrahert kjøring. I NTSB tror vi på å lede ved å være et godt eksempel. For over et tiår siden, under ledelsen av min tidligere kollega og NTSB-styreleder, Debbie Hersman, implemenerte NTSB en bred policy som bannlyser bruk av personlig elektronikk under kjøring. Vi vet at slike retningslinjer redder liv. Sjåføren i denne ulykken var ansatt av Apple, en ledende aktør i teknologibransjen. Men når det kommer til å erkjenne nødvendigheten av slike retningslinjer henger Apple og de har ingen slike retninglinjer.»

Overfor CNBC svarer Apple på kritikken.

– Vi forventer at ansatte følger loven.

Det er for øvrig verdt å nevne at loven i California, der ulykken skjedde, forbyr sjåfører å bruke mobiltelefonen under kjøring, også hvis bilen er i Autopilot-modus.

Apple har også implementert en «Ikke forstyrr»-funksjon som kan aktiveres under kjøring.

Mottok flere advarsler

Tesla-sjef Elon Musk har tidligere uttalt seg om saken. Det gjorde han i 2018 via et blogginnlegg. Da avslørte Musk at «sjåføren hadde mottatt flere visuelle og hørbare advarsler om at han ikke hadde hendene på rattet», noe Teslas autopilot-retningslinjer klart påpeker at er nødvendig.

Undersøkelser skal også ha vist at sjåføren ikke hadde hendene på rattet i de siste seks sekundene før kollisjonen.

Du kan lese alt om denne saken her.

Hva tenker du om at Apple blir kritisert i denne saken?

Kilde:
MacRumors

Annonse