Våren 2018 døde Apple-ingeniøren Walter Huang da han krasjet sin Tesla i et autovern i byen Mountain View i California.
Da kollisjonen skjedde var autopilot-funksjonen aktivert. NBC Bay skriver nå at familien til den avdøde saksøker Tesla og staten California.
I søksmålet hevdes det at Model X-bilens design var «defekt», og California får kritikk for å ha ikke ha reparert autovernet tidsnok.
BREAKING NEWS: Tesla hit with lawsuit by family of Walter Huang, Apple Engineer who died last year when autopilot in Model X steered him into a traffic barrier Southbound 101 in Mountain View. #ABC7now pic.twitter.com/1cEql1vllc
— Dan Noyes (@dannoyes) 1. mai 2019
Annonse
Mottok flere advarsler
Tesla-sjef Elon Musk har tidligere uttalt seg om saken. Det gjorde han i fjor gjennom et blogginnlegg. Da avslørte Musk at «sjåføren hadde mottatt flere visuelle og hørbare advarsler om at han ikke hadde hendene på rattet», noe Teslas autopilot-retningslinjer klart påpeker at er nødvendig.
Undersøkelser skal også ha vist at sjåføren ikke hadde hendene på rattet i de siste seks sekundene før kollisjonen.
Problemer før ulykken
Avdødes familie hevder at Huang opplevde problemer med autopiloten i tiden før ulykken. Han skal ha gitt uttrykk for at autopiloten titt og ofte styrte mot sidene av veien. Broren til Huang skal ha klaget til Tesla om dette problemet, men selskapet skal ikke ha funnet noen problemer.
Huangs kone forklarer i et intervju med abc7News at hun skjønte at det var hennes mann som hadde krasjet da hun så hendelsen på nyhetene. Mannen hennes ska nemlig ha forsøkt å vise henne flere ganger at bilen oppførte seg unormalt på ulykkesstedet.
– Han ville vise meg det, men mange ganger skjedde det ikke, sier kona Sevonne, og sikter til at bilen dreide ut mot siden av veien.
– Han fortalte deg at bilen ville svinge mot det samme autovernet, spør journalisten.
– Ja, det er derfor jeg skjønte at det var ham da jeg så nyhetene, sier Sevonne.
Manglet beskyttelse
Noe av årsaken til at ulykken fikk et så fatalt utfall er at autovernet manglet beskyttelsesmekanismen som skal dempe kraften av en eventuell kollisjon. Denne manglet på grunn av en tidligere ulykke på samme sted.
Familien til Huang mener at dette førte til at autovernet var en dødsfelle.
Oppdaterte autopiloten
Ulykkesrapporten påpeker at bilen akselererte i sekundene før kollisjonen. Da bilen traff autovernet skal bilen ha kjørt i en fart på 112 km/t, noe som førte til at batteriene ble ødelagte og at bilen tok fyr.
Den alvorlige ulykken førte til at Tesla oppdaterte sin autopilot-programvare. Etter oppdateringen blir sjåfører nå oftere minnet på å plassere hendene på rattet og være oppmerksom, selv om autopilot er aktivert.
Kilde:
Engadget
Annonse