Hopp til navigasjon Hopp til innhold
(Ill.: Avast )

Hundrevis av ansatte må finne seg noe nytt å gjøre etter Avast-avsløringer

Legger ned selskapet som solgte brukerdata.

Denne uken kunne Motherboard og PCMag avsløre at Avast hadde solgt brukerdata til tredjeparter via et datterselskap kalt Jumpshot.

Lekkede dokumenter, som blant annet bestod av kontrakter, lekkede brukerdata og andre selskapsdokumenter, avslørte at Avast sporet sine egne brukere og kartla nettaktivitet og klikk.

Stenges med umiddelbar effekt

Nå har Avast-sjefen Ondrej Vlcek annonsert at Jumpshop legges ned.

– Å beskytte folk er Avasts øverste prioritet og må komme til syne i alt vi gjør. Alt annet er uakseptabelt. På grunn av dette har jeg, sammen med styret, bestemt at Jumpshopts datainnsamling skal stanses. Vi har også bestemt at Jumpshots virksomhet skal stenges med umiddelbart effekt, uttalte Vlcek i et blogginnlegg.

– Opererte innenfor lovens grenser

Avast-sjefen påpekte også at Jumpshot har handlet som et uavhengig selskap fra begynnelsen.

– Jumpshot har hatt sin egen ledelse og et styre og har bygget sine produkter og tjenester via datastrømmen som kom fra Avast antivirus-produktene. I alle disse årene har Avast og Jumpshot operert helt og holdent innenfor lovens grenser. Vi ønsket introduksjonen av GDPR velkommen i mai 2018 ettersom det var et rigid rammeverk som adresserte hvordan selskaper skal behandle kundedata. Både Avast og Jumpshot forpliktet seg til GPDR-reglene 100 prosent.

Flere hundre ansatte blir berørt av avgjørelsen om å stenge Jumpshot, skriver Reuters.

Kilde:
Bleeping Computer

Annonse
Stikkord: avast, brukerdata, Jumpshot, reklame, salg