Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Programvare ray tracing er underveis til mobiler. Avbildet er en PC-demo. (Ill.: LocalRay)

Ray tracing kommer til mobiler

Spill: Slik tar det seg ut.

Mange selskap viser frem konsepter som er kule og stilige, men som ender som evigvarende intern-konsepter som aldri når publikum.

Dette er noe spill-utviklerne bør ta en titt på

LocalRay blir forhåpentligvis ikke en av disse, og det ser lovende ut, for som du ser i klippene under ser grafikk-teknologien som skaper ray tracing uten maskinvarestøtte, imponerende glattpolert ut.

Selskapet bak LocalRay, Adshir, får til dette med en rekke patenter som bruker en algoritme-tilnærming til ray tracing på programvarenivå.

Demo-maskin: R.O.G Laptop, DX11, non-rtx GPU 1080MaxQ

Effektiv ray tracing for mobiler

Dette ved å nytte en egenutviklet «dynamisk datastruktur» som automatisk omstiller seg til scene-skifter.

Ikke bare det, for ray tracing på programvarenivå er ikke noe nytt, men teknologien skal være så effektiv at den kan kjøre på selv mobiler med 2 watt styrke. Produsentene vil også kunne bake støtten inn i enhetene, eller implementeres i Unreal Engine eller Unity-utviklermiljø.

Selskapet har visstnok sikret avtaler med selskap i konsoll og mobil-segmentet, «men vi har ikke lov å snakke om det før andre halvdel i år», melder selskapet som samtidig avslører at iOS-støtte er på vei.

Mobil-demo:

Kilde:
VentureBeat

Stikkord: ces2020, grafikk, Spill