PS5

Annonse


Rykte: PlayStation 5 får ikke AMD-basert ray tracing likevel

Både PS5 og Xbox Series X får hver sin del med maskinvare fra AMD, det gjelder for både prosessorkraft og grafikk. Av en fersk lekkasje går det interessant nok frem at PS5 kan ende opp uten ray tracing gjennom AMD-teknologi, men informasjonen burde inntil videre tas med en klype salt.

Ingen ray tracing fra AMD?

Informasjonen er avdekket fra opplysninger som hittil troverdige Komachi Ensaka har kommet over. Den velkjente kilden til lekkasjer har funnet data med henvisninger til brikker med kodenavnene Sparkman, Arden, Oberon og Ariel der de to førstnevnte skal være ment for Xbox mens de to sistnevnte er for PS5.

Den interessante biten er at Sparkman og Arden har listet opp ray tracing og såkalt variable rate shading, mens de to sistnevnte ikke nevner dette. Dette tolkes i retning av at PlayStation 5 ikke vil få levert slik teknologi av AMD.

https://twitter.com/_rogame/status/1210498229491638272?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5Etweetembed%7Ctwterm%5E1210498229491638272&ref_url=https%3A%2F%2Fwccftech.com%2Fplaystation-5-amd-raytracing%2F

Lite er gjort offisielt rundt detaljer og spesifikasjoner på de to konsollene, og det er enda god tid til Sony og Microsoft viser frem de endelige produktene. Nylig ble det i en rapport som gjengis av Wccftech at Sony sin kommende konsoll er litt foran Microsoft sitt alternativ når det gjelder ytelse, men det skal dreie seg om små marginer.

Kilde:
Wccftech

Annonse