Hopp til navigasjon Hopp til innhold
November-oppdateringen er heller ikke helt feilfri. (Ill.: Skjermdump )

November-oppdateringen kverker søkefunksjonen

Reagerer ikke på noe som helst – må tvangsavsluttes.

Microsoft har lansert november-oppdateringen for Windows 10 til alle – det betyr at du kan installere den hvis du manuelt søker etter en oppdatering.

Endringer til Filutforsker

Oppdateringen er en pilottest av en ny måte å oppdatere på, ifølge Microsoft. Selve filstørrelsen er veldig liten og det burde kanskje forventes at oppdateringen er stabil og trygg. Men vent nå litt….er den egentlig det?

Ikke nødvendigvis. Du kan nemlig støte på et problem med filutforskeren etter å ha oppdatert. En av endringene i november-oppdateringen handler nemlig om hvordan søk håndteres i Windows 10. Søk er nå separert fra Cortana, og har fått flere funksjoner. Nå kan du for eksempel forhåndsvise filer i sanntid mens du skriver inn bokstavene i søkefeltet.

Det er jo vel og bra. Når det fungerer.

Responderer ikke

Flere brukere melder nå at Filutforskeren «ødelegges» etter installeringen av november-oppdateringen. Søkefeltet fryses, noe som gjør at man rett og slett ikke kan gjennomføre et søk. Brukerne rapporterer at Filutforskeren må tvangsavsluttes og startes på nytt for å fungere igjen.

«Noen ganger setter søkeboksen seg totalt fast Den er ikke klikkbar, verken høyre- eller venstreklikk fungerer med mindre du tvangsrestarter Filutforskeren. Det fikser problemet for en stund, helt til det kommer tilbake».

Microsoft har foreløpig ikke adressert denne feilen, som etter alt å dømme er en «bug».

Har du opplevd dette problemet?

Kilde:
Windows Latest

Stikkord: filutforsker, Microsoft, november, søk, windows 10