Apple
Apple markedsfører kortet som «en ny type kredittkort skapt av Apple, ikke av en bank».

Annonse


Kunder raser mot Apple Card: – Algoritmen er jævla kjønnsdiskriminerende

Da den danske programmereren David Heinemeier Hansson (skaperen av Ruby on Rails, journ. anm) og kona Jamie Hansson skulle registrere seg som Apple Card-kunder, fikk de seg en overraskelse.

– Algoritmen diskriminerer

Kona fikk avslag på søknaden om å øke kredittgrensen, til tross for at hun hadde en bedre betalingsevne enn ham på papiret.

– Apple Card er et kjønnsdiskriminerende program. Individuelle Apple-representanters hensikter betyr ingenting, det som betyr noe er algoritmen som de har valgt å sette sin lit til. Og det den gjør, er å diskriminere, skriver Hansson i én av de mange Twitter-innleggene hans om saken.

I etterkant av dette Twitter-innlegget har flere andre fortalt om lignende episoder. Blant dem: medgrunnlegger av Apple – Steve Wozniak.

Setter i gang granskning

Reaksjonene har nå ført til at myndighetene i New York skal granske saken. Granskningen skal dreie seg mot Goldman Sachs, investeringsbanken som styrer Apple Card og algoritmen som vurderer kundenes betalingsevne.

– Departementet vil gjennomføre undersøkelser for å finne ut hvorvidt New Yorks lover har blitt brutt eller ikke. Vi vil forsikre oss om at alle kunder blir behandlet likt uavhengig av kjønn. Enhver algoritme som resulterer i diskriminerende behandling av kvinner eller andre grupper er et brudd med New Yorks lover, sier en talsperson for Linda Lacewell, personen skal skal lede granskningen på vegne av New York Department of Financial Services.

– Baseres på kundenes kredittverdighet

Goldman Sachs tok til Twitter for å forsvare seg selv.

– Vit at Goldman Sachs aldri gjør kredittavgjørelser basert på kjønn eller andre forbudte faktorer, skrev selskapet.

Overfor Bloomberg sa banken følgende:

– Våre avgjørelser baserer seg på kundenes kredittverdighet og ikke på faktorer som kjønn, rase, alder, seksuelle preferanser eller andre forbudte grunnlag.

Kilde:
BBC

Annonse