Selvkjørende biler skygger
Skygger og lys kan gi viktig informasjon til selvkjørende biler.

Annonse


De kan ha funnet løsningen på denne utfordringen

Elon Musk planlegger å gi Tesla-bilene fullstendig selvkjørende egenskaper innen få år, og stadig flere bilprodusenter investerer mye penger i utviklingen av teknologi for selvkjørende biler.

Men for å gjøre slike biler trygge på veien er det vanvittig mange faktorer bilen må ta høyde for. En utfordring har hittil vært å kunne oppdage biler eller mennesker som kommer rundt et hjørne, slik i dette tilfellet:

Hvordan skal bilen til høyre oppdage at bilen til venstre er på vei ut i krysset? Svaret kan ligge i skyggen som sistnevnte bil avgir.

Nå har MIT-forskere utviklet en teknologi som kan være en løsning på denne utfordringen.

Billigere og bedre løsning

Forskere ved teknologiinstituttet i Massachusetts har tidligere forsøkt å løse problemet ved hjelp av avanserte kameraer og lasere, men teknologien ville vært svært kostbar å implementere i biler. Det ville i så fall ha betydd høyere pris for kunden.

Annonse


Nå har MIT-forskere tatt en ny tilnærming til utfordringen og denne tilnærmingen skal presenteres under International Conference on Intelligent Robots and Systems (IROS) neste uke.

Den nye metoden baserer seg på et system kalt ShadowCam, som ble utviklet for flere år siden. I stedet for å bruke lasere eller røntgenteknologi bruker systemet videokameraer som kun fokuserer på et veldig bestemt område.

Forskerne har trent kameraet til å kun analysere et område på bakken der veier møtes, for eksempel i et kryss eller i et parkeringshus (se videoklippet under).

Skyggen avslører trusselen

Kameraet sørger for å fange en rekke bilder som AI deretter kan analysere. AI-en leter etter endringer i lysforholdene, noe som kan indikere at objekter kommer i fart. Kameraet kan for eksempel oppdage skygger og lys som endrer seg.

Skygger og lys kan også si mye om hastigheten på objektet som nærmer seg, og ved hjelp av denne informasjonen kan bilen på en intelligent måte avgjøre hvor raskt den må bremse for å unngå kollisjon.

Raskere enn LIDAR

Ifølge MIT-forskerne er det kamerabaserte systemet raskere enn laserbaserte LIDAR-systemer. Forskerne hevder deres teknologi oppdager potensielle trusler mer enn et halvt sekund raskere enn LIDAR.

Teknologien er langt i fra klar til å kommersialiseres, men resultatene er lovende, så det er ikke utenkelig at systemet finner veien til biler de nærmeste årene.

Kilde:
Gizmodo

Annonse