YouTube abonnenter

Annonse


Nå blir det slutt på dette overalt

Er presset på innholdsprodusenter for stort? Ja, mener YouTube, som nå endrer på hvordan videoplattformen viser hvor mange følgere en kanal har.

Seerne får ikke se det nøyaktige tallet

Iløpet av september skal YouTube rulle ut en endring som i praksis vil føre til en mindre nøyaktig abonnent-oversikt.

La oss si at en kanal har 1 500 332 abonnenter – etter endringen vil det kun stå 1,5M (millioner).

Endringen ble først kunngjort i mai, men rulles altså nå ut bredt.

Annonse


Skal se likt ut på alle plattformer

YouTubes begrunnelse for endringen er at selskapet ønsker å skape denne samme opplevelsen på tvers av plattformer. Det skal altså ikke ha noe å si om du bruker YouTube på mobil eller PC – abonnentoversikten skal vise det samme tallet. Men det er ikke det eneste argumentet.

«(…) dette adresserer skapernes bekymringer for stress og velvære, spesifikt rundt måling av offentlig abonnentoversikt i sanntid. Vi håper at dette hjelper skapere med å fokusere på å fortelle deres historie og at de opplever mindre press rundt tallene», skriver YouTube i et blogginnlegg.

Men…

Eiere av YouTube-kanaler kan fortsatt se det nøyaktige abonnent-tallet fra nettstedets «Skaperstudio» og «Analytics».

Så hvor mye vil dette faktisk hjelpe på «stress» og «velvære»?

Kilde:
Engadget / YouTube

Annonse