Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Xiaomis nye animerte avatarer har mange likhetstrekk med Apples memoji-funksjon. (Ill.: Xiaomi )

Xiaomi har et forklaringsproblem etter denne Apple-kopien

Brukte offisiell Apple-reklame for å markedsføre memoji-kopi.

Da iPhone X kom på markedet introduserte Apple en ny funksjon kalt Memoji. Dette er animerte emojier som ifølge Apple kan «tilpasses til personligheten din og humøret ditt».

Forrige uke annonserte Xioami en lignende digital avatar-funksjon og navnet er nesten en tro kopi av Apples funksjon. Det kinesiske selskapet har valgt å kalle funksjonen «Mimoji».

Hevder det ikke er en kopi

I ettertid har Xiaomi sendt ut en pressemelding der selskapet benekter at de har kopiert Apple. Funksjonene er bare veldig like, hevder de. Men en ny hendelse gjør det nå enda vanskeligere for Xiaomi å opprettholde troverdigheten.

På sine nettsider har Xiaomi brukt Apples egne memoji-reklamer for å markedsføre Mimoji-funksjonen.

Ifølge Daring Fireball var det en Weibo-bruker som oppdaget blunderen. På Xiaomis nettsider for den kommende Mi CC9-telefonen kunne man se en Memoji-reklame som viste Khaldis dansende avatar synge «Talk». Dette er altså en offisiell reklame for Apples avatar-funksjon.

– Et uhell

Hva er Xiaomis forklaring på dette, lurer du sikkert på? Selskapet hevder det hele var et uhell.

Ifølge PR-sjef i Xiaomi, Xu Jieyun, lastet ansatte opp «feil innhold» til nettsidene.

Apple har foreløpig ikke kommentert saken, så om det blir et søksmål gjenstår å se.


Kilde:
9to5Mac / Daring Fireball

Stikkord: Apple, avatar, memoji, mimoji, xiaomi