Huawei står på USAs såkalte «entity»-liste, og konsekvensen av det er at amerikanske selskaper ikke får drive forretninger dem.
Et selskap som påvirkes av dette er transportselskapet FedEx.
Leverer mange Huawei-komponenter – det byr på problemer
FedEx samarbeider ikke med Huawei, men ettersom selskapet lever av å frakte varer, hender det titt og ofte at pakkene inneholder Huawei-komponenter.
Men nå er FedEx lei av å inspisere hver eneste Huawei-pakke. Selskapet mener at de ikke burde være nødt til å overholde Trump-administrasjonens Huawei-forbud. Derfor har FedEx saksøkt det amerikanske handelsdepartementet.
Annonse
FedEx mener de ikke kan holdes ansvarlig
Søksmålet kommer kort tid etter at FedEx fikk kritikk for ikke å ha klart å levere en Huawei-telefon som ble sendt fra Storbritannia til USA. Kina har på sin side varslet at de vil etterforske FedEx etter at selskapet sendte Huawei-pakker som skulle til Kina, tilbake til USA.
I en uttalelse mandag kritiserte FedEx amerikanske myndigheter – FedEx mener myndighetene bryter fraktselskapers rettigheter ved å gjøre dem ansvarlig for leveringer som bryter med restriksjonene.
– FedEx er et transportselskap, ikke et byrå som skal håndheve loven, heter det i uttalelsen.
Handelsdepartementet: – Ser frem til å forsvare oss
Handelsdepartementet er ikke overraskende uenig med FedEx.
– Vi har ikke gått gjennom klagen enda, men vi ser uansett frem til å forsvare departementets rolle i å beskytte vår nasjonale sikkerhet i USA, sa en talsperson for handelsdepartementet tirsdag, ifølge CNN.
Kina er lite fornøyd med FedEx’ manglende evne til å levere Huawei-pakker til landet.
– FedEx, som er et stort multinasjonalt selskap, burde tilby offentligheten en fornuftig forklaring. Og de burde også ta ansvar for handlingene deres, sa en talsperson for Kinas utenriksdepartement mandag.
– Skjedde en feil
Når det gjelder Huawei-telefonen som skulle sendes fra Storbritannia til USA, men som returnerte til utgangspunktet, har FedEx følgende å si:
– Den aktuelle pakken ble på feilaktig vis sendt tilbake til avsenderen, og vi beklager for denne operasjonelle feilen, sier FedEx-talsperson Maury Donahue til CNN.
Kilde:
CNN
Annonse