Dette el-flyet kan kjøre 90-minutter på en lading
Jomfruturen til helelektriske H55.

Annonse


Dette el-flyet kan kjøre 90-minutter på en lading

Elbiler er kommet for å bli, og trender i enkelte land og større byer viser at veksten etterhvert kan utkonkurrere tradisjonelle bensinbiler – selv om det nok er mange år igjen til de fleste bilene er elektriske.

Når det gjelder luftfart derimot så er utviklingen fremdeles bare i startgropa. Men – det betyr å skje ting. Selskapet Solar Impulse startet først med solcelle-drevne prototyper av fly, men har nå gjennomført sin første suksessfulle flytur med en batteridrevet modell med el-motor.

Rimelig kjørekostnad

Flyet heter H55 og skal ha nok til å fly i halvannen time på en full lading. Bristell Energic-motoren er kraftig nok til å dra flyet opp 300 meter per minutt. Ombord ligger to 50 kWh batterier som kan lades helt opp på en time. Produsenten antyder en brukskostnad på cirka 7 dollar per time i luften, altså tilsvarende rundt 60 kroner per time. Dette er langt lavere enn hva det koster med et fly drevet av drivstoff, og H55 har selvsagt heller ikke noe utslipp slik tradisjonelle fly har.

Flyet har blitt utviklet med mål om kunne brukes som flydrosje. Det har to seter, og kan dermed bare ta med en passasjer – men kan allikevel være et alternativ for travle reisende som må komme seg lange distanser på kort tid uten at det koster skjorta.

Annonse


Mener luftdrosjer er fremtiden

Dette el-flyet kan kjøre 90-minutter på en lading
Pilot og grunder André Borschberg viser frem sitt H55 el-fly.

Grunnleggeren av Solar Impulse, André Borschberg, mener at elektrisk drivkraft er fremditen for lufttransport:

“elektrisk lufttransport kommer til å drastisk endre og forbedre mobiliteten i tettbygde områder. Elektrisk drivkraft har muliggjort en verden full av droner, og den vil gjøre det samme for luftfart. Bristell Energic vil være enda en grunnsten i utviklingen av nye luftfartsløsninger hvor utfordringene er sikkerhet og sertifisering. Ved å samle data fra alle flyveturene som H55 gjør kan vi fortsette å samle opp store datamengder som vil være uvurderlig for videreutviklingen av flymaskiner som kan ta av vertikalt, og for flydrosje-markedet”

Flyskoler har allerede vist stor interesse for H55-flyet siden det vil gi god nok rekkevidde til korte treningsturer, med lav driftskostnad. Andre lignende fly er også vei inn med sine egne små el-fly, blandt annet  Lillium, Cape Air, og Harbour Air.

Kilde:
Electrek

Annonse