Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Huawei går langt for å forsikre kundene om at de ikke bør bekymre seg. (Ill.: Martin Kynningsrud Størbu)

Huawei lover full refusjon – på én betingelse

Gjelder i første omgang for filippinske kunder.

Den kinesiske teknologigiganten har vært i hardt vær de siste månedene, noe som også er grunnen til at de tyr til drastiske tiltak for å motvirke tiltakene som innføres av amerikanske myndigheter for å svekke selskapet som de beskylder for å samarbeide med kinesiske myndigheter.

Kutter samarbeid

De nye lovene har i hovedsak resultert i at flere amerikanske selskaper har måttet kutte forbindelsene sine med den kinesiske giganten, deriblant Google som etterhvert ikke kan tilby Huawei sitt populære operativsystem, Android så vel som Facebook som ikke lenger tillater selskapet å forhåndsinnstallere applikasjonene deres på nye mobiltelefoner.

I praksis kan dette bety at Huawei som verdens nest største produsent av smarttelefoner ikke lenger får laste ned applikasjoner fra verdens største sosiale medier-selskap, noe som omfatter Facebook, Instagram og WhatsApp. På en annen side kuttes også tilgangen til offisielle Google-applikasjoner som YouTube og Gmail i fremtidige Huawei-telefoner, sammen med oppdateringer til operativsystemet.

Tilbyr potensiell refusjon

Det er i begrenset grad at kinesere bryr seg om Facebook og tilgang til deres applikasjoner, men den sentrale biten i dette er at nær halvparten av Huawei sine telefoner selges utenfor Kina hvor det allerede merkes en negativ påvirkning på salget som i utgangspunktet ble anslått til å være 30 milliarder dollar mindre enn prognostisert.

Så kommer denne refusjonen i bildet og som gjør det hele ekstra interessant med tanke på hva fremtiden innebærer for selskapet: Huawei i Filippinene lover full refusjon til de som kjøper telefonene deres dersom Google eller Facebook sine applikasjoner noensinne slutter å fungere på dem, dette antakelig i et ledd av å forsikre kundene om at det ikke er noe å frykte ved å gå til anskaffelse av deres produkter.

Kilde:
BGR

Stikkord: facebook, refusjon