Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Apple skal snart tilby en ny påloggingstjeneste. (Ill.: Apple )

Google-sjef irritert på Apple

Mener de blir fremstilt som korrupt under avdukingen av «Sign in with Apple».

World Wide Developers Conference (WWDC) gikk av stabelen i forrige uke, og vi fikk blant annet servert en ny innloggingstjeneste kalt «Sign in with Apple».

Gjør som Google og Facebook

Dette er en såkalt SSO-tjeneste (Single Sign-On) som lar deg logge inn på en rekke tjenester ved hjelp av én konto. Apple går dermed rett i strupen på både Google og Facebook, som har sine egne løsninger.

Da Apple annonserte funksjonen fokuserte selskapet på personvern og sikkerhetsaspektet. Apple kom med flere stikk mot Google og Facbook og sa blant annet at deres innloggingstjeneste ikke sporer brukere, i motsetning til konkurrentene.

Googles direktør for produktorganisering, Mark Risher, sier i et intervju med The Verge at han ble «litt irritert» over hvordan Apple fremstilte konkurrentene.

– Det var en rekke insinuasjoner, som for eksempel at kun en av dem (tjenestene) er rene og at resten er korrupt, noe jeg åpenbart ikke liker, sier Risher til The Verge.

Heller Apple enn passord

Han sier imidlertid at han synes det er bra hvis brukere logger inn med «Sign in with Apple»-funksjonen (eller andre konkurrenter) fordi det uansett er mye bedre enn å bruke individuelle passord.

– Jeg tror helt ærlig at denne teknologien er bedre for internett og at det vil øke brukernes sikkerhet. Selv om de trykker på en av våre konkurrenters knapper når de logger inn på nettsider, er det fortsatt mye bedre enn å skrive inn et skreddersydd brukernavn og passord, eller mer vanlig – resirkulerte passord, sier Risher.

– Jeg tar på meg skylda

Google-direktøren forteller til The Verge at Apples pek mot Google og Facebook ga dem en mulighet til å forklare sin tjeneste bedre.

– Jeg tar på meg skylda for at vi ikke har forklart godt nok hva som skjer når du trykker «Sign in with Google»-knappen. Vi loggfører kun øyeblikket for autentiseringen. Det brukes ikke målrettet. Det brukes ikke for reklame. Det distribueres ikke noe sted. Og det er der (loggføres) delvis for brukerkontroll slik at brukere kan gå tilbake og se hva som hendte. Vi har også en nettside som sier «her er alle tilkoblede apper, og du kan bryte opp den tilkoblingen når du vil», sier Risher.

Kilde:
The Verge

Stikkord: Google, Sign in, SSO