Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Ray-tracing vil gjøre lys og skygger mye mer naturlig i Cyberpunk 2077. (Ill.: Nvidia / CD PROJEKT RED)

Cyberpunk 2077 får ray-tracing med Nvidia

Spill: Nytt samarbeid med utvikleren skal ta grafikken til nye høyder i storspillet.

Spillet Cyberpunk 2077 var det som kanskje vekket mest interesse under fjorårets E3 messe, og det har blitt enda mer blest rundt sci-fi rollespillet på E3 2019. Det er den polske utvikleren CD PROJEKT RED som i et par år har jobbet med å lage det ambisiøse spillet. De ble kanskje mest kjent da de laget The Witcher 3: Wild Hunt.

Store forventninger

Både det spillet og nye Cyberpunk 2077 har det til felles at har store, åpne verdener – men med et hav av detaljer. Sistnevnte er derimot et spill hvor handlingen er lagt til fremtiden, inspirert av filmer som Bladerunner. Man skal på oppdrag i en futuristisk gigantby hvor onde krefter, hackere, og bander med moderne våpen herjer gatene.

Grafikken i spillet ser allerede svært lovende ut på tidligere klipp og trailere som har blitt vist.

Oppgraderes med ray-tracing før lansering

Nå tar utvikleren det et steg videre via et nytt samarbeid med Nvidia. Sammen skal de implementere ray-tracing i Cyberpunk 2077 – og vi kan dermed vente oss at spillet ser enda bedre ut da det kommer ut i april neste år.

Markedsføringssjef hos GeForce, Matt Wuebling, sa dette om samarbeidet:

“Cyberpunk 2077 er et utrolig ambisiøst spill som blander inn førstepersons perspektiv med dypt rollespill. Samtidig som det også skaper en intrikat og innlevelsesrik verden for hele bakgrunnshistorien. Vi tror Cyberpunk-verdenen komemr til å dra stor nytte av det realistiske lyset som ray-tracing kan levere.”

Adam Badowski, utviklingssjef hos CD PROJEKT RED, la til:

“Ray-tracing lar oss fremstille hvordan lys oppfører seg i folksomme bymiljøer. Takket være denne teknologien kan vi legge til enda et dybdenivå og vertikalitet til den allerede imponerende megabyen som spillet foregår i.”

Kilde:
Nvidia

Stikkord: cyberpunk 2077, e3 2019, geforce, nvidia, playstation 4, raytracing, Spill, xbox one