Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Heretter skal du få mer varierte resultater når du søker i Google. (Ill.: Pexels)

Vær klar over denne Google-endringen

Brukere har klaget i flere år.

Google justerer stadig sine søke- og rankingalgoritmer, og torsdag annonserte de en ganske stor endring som vil påvirke svært mange nettsider. Siden begynnelsen har søkemotoren ofte returnert flere linker til samme nettside dersom den fant matchende resultater på et gitt søk. For eksempel dersom man søkte på ”billig grafikkort” kunne den første siden vise deg to eller tre linker til en og samme nettportal, riktignok med linker til forskjellige undersider fra samme sted.

Skal gi mer variasjon

Men etter flere år med klager fra forbrukerne om at søkeresultatene ikke ga nok variasjon, så tar Google endelig nå affære. Oppdateringen, som kalles ”site diversity change”, vil filtrere søket slik at ideelt sett bare en eller to sides fra hvert domene kommer opp.

Problemet tidligere har vært at linkene som vises kunne virke forvirrende – siden de så nesten identiske ut – og samtidig tok vekk dyrebar plass på førstesiden som kunne ha gått til andre nettsider.

Mer rettferdig konkurranse

Flere nettsider utnyttet dette med søkemotoroptimialisering (SEO), for å skvise vekk konkurrentene. Google sier det skal fortsatt gjøres noen unntak til den nye algoritmen. De kan i noen tilfeller velge å vise flere enn to linker på førstesiden dersom de finner det “spesielt relevant å returnere flere resultater fra samme nettside” – for eksempel dersom du søker spesifikt på navnet på en nettbutikk.

Subdomener vil også behandles som samme domene. Altså – en side med mange subdomener vil ikke bli sett på som unike nettsider men ett og samme sted, og dermed også reduseres i søk.

Kilde:
9to5Google

Stikkord: Google, internett, seo, søkemotoroptimalisering, web