Hopp til navigasjon Hopp til innhold
En bruker tester ut motion capture med nye ARKit 3. (Ill.: YouTube / Denis Bychkovskiy)

Apples ARKit 3 begrenset til enheter med A12 prosessor

Apple innrømmer også å ha jobbet med mus-støtten for iPad i flere år.

Nyeste versjon av ARKit 3 imponerte mange de første par dagene på Apples WWDC konferanse i California. Mandag viste de frem en augmented reality versjon av Minecraft Earth, hvor funksjoner som people occlusion  og motion capture nå kan gjøres i sanntid. For spill og apper betyr dette i praksis at man kan se seg selv eller venner blandet inn med grafikken i et spill – samt kontrollere spillet med kroppsbevegelser.

Krever de krafigste prosessorene

Apple kom tirsdag frem med litt flere detaljer rundt systemkravene til ARKit 3. Tidligere versjoner av ARKit lot seg kjøre på eldre iOS-modeller som iPhone 6S og 5. generasjons iPad. Men tatt i betraktning hvor avansert funksjonaliteten har blitt så kreves det naturlig nok mye mer prosessorkraft. Derfor vil også ARKit 3 kun fungere på iPhone XS, iPhone XS Max, iPhone XR, og 11- og 12,9-tommers utgavene av iPad Pro.

Apple selv sier dette om ARKit 3:

“ARKit 3 går lengre enn noengang før, og kan vise AR innhold på en naturlig måte foran eller bak mennesker ved hjelp av People Occlusion, sporing av opptil tre ansikter av gangen, støtte for samarbeid i sanntid med AR, med mer”

Mus-støtten for iPad planlagt lenge

I går skrev vi også om at du snart kan bruke en USB mus tilkoblet din iPad. Apple presiserte videre på tirsdag at dette primært skal være en ekstrafunksjonalitet for mennesker med handicap – og at den ikke er ment for bruk på heltid med alle apper.

Men samtidig innrømmet de også at mus-funksjonen har vært under utvikling minst et par år. Først nå for iOS 13 bestemte de seg for å implementere den.

Kilde:
9to5Mac

Stikkord: arkit, arkit 3, augmented reality, ios 13, ipad, iphone, Mobil, wwdc