Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Kundene svikter Huawei, ifølge Prisjakt/PriceSpy. (Ill.: ITavisen/Eivind Von Døhlen)

Kundene snur ryggen til Huawei

Men noen tjener på bannlysningen.

Oppstyret rundt Huawei har allerede påvirket interessen for selskapets produkter.

Ifølge PriceSpy (den engelske versjonen av Prisjakt) har Huawei-telefoner mottatt færre klikk etter at USA svartelistet det kinesiske selskapet. Det skriver Reuters.

– Det er ikke bare mobiloperatører og teknologigiganter som snur ryggen til Huawei. Iløpet av de siste fire dagene har Huawei-telefonene stupt i popularitet, og mottatt bare halvparten så mange klikk som de gjorde forrige uke i Storbritannia, og 26 prosent færre klikk på verdensbasis, sier Vanessa Katsapa i PriceSpy.

Samsung tjener på Huawei-bannlysning

Tallene baserer seg på tall fra Frankrike, Irland, Italia, New Zealand, Finland, Norge, Sverige og Storbritannia.

Den fallende interessen for Huawei betyr gode nyheter for konkurrentene. Ifølge PriceSpy har Samsung-telefoner fått 13 prosent flere klikk under samme periode, og kinesiske Xiaomi har opplevd en økning på 19 prosent.

– Det gjenstår å se om dette vil få en langtidseffekt på Huawei, men tidlige indikasjoner tyder på at den store produsenten sliter med å reise seg utenfor Kina, sier Katsapa.

Elkjøp: – Salget har falt

Overfor Dinside har norske Elkjøp bekreftet at de har opplevd nedgang i salget etter Trump-administrasjonens Huawei-restriksjoner.

– Jeg kan ikke gå inn på spesifikke tall, men det vi ser er at utviklingen i salget har falt de siste to dagene. Dette er på et lavere nivå enn det vi normalt har, uttalte kommunikasjonssjef Madeleine Schøyen Bergly i Elkjøp, til Dinside.

Vurderer du å kjøpe Huawei-telefon?

Kilde:
Reuters

Stikkord: elkjøp, huawei, trump