Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Google Pixel XL imponerte oss stort da den kom ut. (Ill.: Eivind von Døhlen/ITavisen)

Kjøpte du denne? Nå punger de ut for problematiske mikrofoner

Opptil 4000 (!) for hvert tilfelle av feil.

Rekken med Pixel-telefoner har uten tvil en sjarm som appellerer til mange, men telefonene er også kjente for å bære på en feil eller to hver. Den første i rekken sto det litt mer alvorlig til med – et svært utbredt problem med denne var relatert til en produksjonsfeil som påvirket mikrofonen for veldig mange.

Fortsatte å selge mobilen

Det hele utløste i sin tid sterke reaksjoner da flere mente at Google fortsatte å selge enheten til tross for at problemet var så utstrakt som det var og at selskapet var kjent med feilen. Det førte naturligvis med seg en rekke søksmål der det nå går fram at Google går med på å betale i enkelte tilfeller opp mot 500 dollar til kunder som i sin tid ble rammet av problemet.

Massesøksmålene ble registrert i 2017 og var basert på at Google bevisst gikk inn for å selge Pixel og Pixel XL-enheter med full visshet om at disse hadde en mikrofon-defekt. De to partene inngikk forlik der Google har sagt seg villige til å betale 7,25 millioner dollar til de som er påvirket, og da stilles det krav til at enheten har produksjonsdato før 4. januar.

Høyeste tilbakebetaling er 500 dollar

Det er variasjon i hvem som får hvor mye utbetalt: den høyeste tilbakebetalingen kommer som nevnt ovenfor på 500 dollar og forutsetter at kunden leverte inn sin defekte enhet og i bytte fikk enda en defekt enhet. De som fikk en fullt fungerende enhet etter å ha levert sin første får 350 dollar. Alle Pixel-eiere har på en annen side krav på 20 dollar, uavhengig om man hadde en problematisk enhet eller ei.

Kilde:
Wccftech

Stikkord: erstatning, Google, google pixel, mikrofon, Mobil, pixel