Doom Eternal kommer til Google Stadia: 4K, 60 FPS og HDR
Stadia får full støtte for crossplattform-spilling og har nok kraft til å dra rundt det nye Doom-spillet i 4K, 60FPS og HDR.

Annonse


Lanseres i år – Doom Eternal kommer til Google Stadia: 4K, 60 FPS og HDR

Det er Game Developers Conference, noe som betyr lekker grafikk, et par spill-annonseringer (sjekk ut System Shock 3) og stor-kunngjøringer fra de største selskapene i bransjen.

Google har avslørt Stadia som er en plattform for spillere og utviklere. Doom Eternal er på vei til tjenesten. Google gjør nå sitt for å fri til spillutviklere.

Oppdatert, 19:00:

Annonse


Tjenesten lanseres i USA og  store deler av verden i år, inkludert “store deler av Europa”.

Mer informasjon om kommende spill får vi i løpet av sommeren.

https://youtu.be/HikAuH40fHc

Stadia

Stadia er navnet på Googles nye strømmetjeneste i samarbeid med AMD for CPU og CPU-er.

Doom Eternal lanseres på Stadia og Stadia har opprettet sitt eget spillstudio for å hjelpe til med utviklingen av spill: “Stadia Games and Entertainment”-sjefen er intet mindre enn Jade Raymond, kvinnen bak Assassin’s Creed.

Tjenesten støtter stasjonære, mobiler, nettbrett, TV-er (Chromecast Ultra) og bærbare maskiner.

Navnet er Google Stadia
Poenget med Stadia er nesten null lastetid og mulighet til å spille på alle mulige enheter, uansett maskinvare. (Ill.: Google)
Stadia bygges inn i Android Play Store.
Stadia bygges inn i Android Play Store.

60 FPS og 4K

Stadia er ikke bare en strømmetjeneste for forbrukere, men et samfunn for spillere, “creators” og utviklere.

Det er over 7500 noder i verden for å sørge for høy FPS og lavt etterslep uansett hvor man er i verden.

id Software, Unreal Engine og Vulkan er på plass.

4K og 60FPS er støttet fra start av – 8K kommer senere. Man vil også kunne lagre og strømme ut alt man spiller i 1080p og 60 FPS samtidig som man spiller:

60 FPS og 4K er på plass fra start av.
60 FPS og 4K er på plass fra start av. (Ill.: Google)
Google sammenligner Stadia med dagens konsollers kraft.
Google sammenligner Stadia med dagens konsollers kraft.

Stadia kjøres i Linux og med Vulkan (Unreal Engine får full støtte for Stadia, også):

En Statia-enhet i servermiljøet.
En Statia-enhet i servermiljøet.

Dette er kontrolleren, men også tradisjonelle USB-enheter er støttet:

Stadia-kontrolleren kobler seg direkte til Googles spill-tjeneste, Stadia. via WiFi.
Stadia-kontrolleren kobler seg direkte til Googles spill-tjeneste, Stadia. via WiFi.

Annonse