Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Google skal en stund hatt et program for datainnsamling tilsvarende Facebook, men legger nå ned på iOS. (Ill.: Pexels)

Facebook er ikke de eneste: Google betaler kunder for deres data

Slettet appen i går, men forsvarer metoden.

I går skrev vi en artikkel om at Facebook ifølge en rapport fra TechCrunch hadde betalt unge folk opp mot 20 dollar i måneden for å gi dem tilgang til all data omkring deres mobilbruk. Kort tid etter at dette ble kjent ble det sosiale mediet tvunget til å legge ned tjenesten ettersom det ikke var i henhold til Apples retningslinjer.

Mer åpenhet i Googles tilfelle

Nå skriver det samme nettstedet at Google har drevet tilsvarende praksis gjennom en applikasjon som heter Screenwise Meter. I Googles tilfelle har dette vært langt mer transparent hvor man blant annet har fått en mulighet til å bruke gjestemodus dersom du vil navigere deg rundt i appen uten å gi data fra deg. I tillegg må man for å delta i Googles program være over 18 år.

Datasamlingen har ellers fungert ganske likt, og det startet smått i 2012 med at Google brukte en spesifikk Cisco-router til å samle inn data som ble overført til hjemmenettet.

Legger ned tjenesten

Kort tid etter at Googles praksis med screenwise-applikasjonen ble kjent i går natt, besluttet selskapet selv å legge ned tjenesten på iOS-enheter før Apple i det hele tatt hadde rukket å gi applikasjonen samme behandling som Facebook sin app hadde fått et døgn tidligere.

Google beklaget seg for å ha brutt Apples retningslinjer, men forsvarte likevel praksisen sin i forhold til sakens kjerne, det å samle inn data mot betaling så lenge brukerne er over 18 år. Selskapet bedyrer at det hele veien har vært frivillig og at de til enhver tid har vært veldig klare på å redegjøre for hvilke data de samler inn, uten å overskride dette.

Kilde:
TechCrunch

Stikkord: Apple, data, datainnsamling, facebook, Google, ios, screenwise meter