En iOS-oppdatering som retter det grove FaceTime-hullet kommer senere denne uken. I mens har Apple valgt å stenge gruppe-FaceTime hos seg.
Varslet Apple onsdag forrige uke
Apple svarte at en iOS-oppdatering ville bli lansert rundt seks timer etter at feilen begynte å florere i sosiale medier. Rundt åtte timer etter at folk først begynte å snakke om feilen, så stengte selskapet ned tjenesten hos seg.
Plutselig tar denne reklamen seg veldig dårlig ut.
Apple handlet samme dag, men burde nok ha slått av FaceTime hos seg med en gang de fant ut om dette, og, om det virkelig er slik at Apple har visst om flere dager før saken først gikk viralt, er det enda verre.
Annonse
Nå viser det seg faktisk at en mor prøvde å få Apple til å handle i god stund før saken gikk viralt, nærmeste bestemt søndag forrige uke, 20. januar. Det er typisk at slike saker ofte akselerer i alvorlighetsgrad, og viktig at selskapet det rammer tar effektive grep og kommuniserer klart. Nå viser det seg, igjen, at Apple i det minste har et problem med sikkerhetsrutinene, og det er alvorlig.
Dette er e-post-beviset til kvinnen:
One of many emails sent to Apple 1 week ago attempting to report the Group FaceTime bug. @cnbc @cnn @foxnews @9to5mac pic.twitter.com/l9IFMZmKh6
— MGT7 (@MGT7500) 29. januar 2019
Reported the bug to @FoxNews too 8 days ago. No response either. Hard for the average citizen to report a major security breach to Apple and the media. pic.twitter.com/B7vUJ8NNmr
— MGT7 (@MGT7500) 29. januar 2019
Video-bevis:
VIDEO: Here is a video, recorded & sent to Apple by a 14 yr old & his mom, on JAN 23rd, alerting them to the dangerous #FaceTime bug, that has threatened the privacy of millions. I’ve removed sensitive / private info on behalf of the mother (an attorney), whom I just spoke to. pic.twitter.com/YIBKXEP3mI
— John H. Meyer (@BEASTMODE) 29. januar 2019
Annonse