Quake 2 er det første ekte spillet med komplett ray tracing. Last ned nå om du har et Nvidia RTX-kort.

Annonse


Se Quake 2 som du aldri har sett det før med ray tracing

Ray tracing begynner endelig å bli aktuelt i spillverden, fordi Nvidias nye kortserie, RTX 2000-serien, støtter teknikken i sanntid.

Oppdatert, 18:30:

Lagt til noen ord fra utvikleren og nedlastingslenke.

22 år gammel traver får ansiktsløft med fersk teknologi

Entusiasten Christoph Schied har nå laget et såkalt konseptbevis som viser at teknikken også kan brukes i eldre spill med svært godt resultat. I denne omgang: Quake 2.

Annonse


Last ned her (krever Quake 2 demo eller hele spillet).

Dette er det første spillet, og ikke bare en demo, med ekte ray tracing.

Schied utviklet en modifikasjon til det 22 år gamle spillet, og lagt til såkalt “Patch Tracing”, som er basert på ray tracing. Dette gir spillet langt mer realistisk lyssetting og får blant annet skygger til å se mye bedre ut. Dessuten er hele spillet ray-tracet, og ikke bare deler av innholdet, som Battlefield V.

Schied, som kaller konseptet Q2VKPT, sier at dette er det første spillbare spillet der alt har benyttet ray tracing.

Utvikleren forklarer

“Q2VKPT er det første spillbare spillet som er helt raytraced og simulerer en komplett dynamisk belysning i sanntid, med de samme moderne teknikkene som brukes i filmindustrien (se Disneys praktiske guide til path tracing).”

“Den nylig lanseringen av ray tracing-GPU-er åpner helt nye for fremtidens spillgrafikk, men det er ikke trivielt å ta i bruk.”

“Selv om enkelte spill har begynt å utforske forbedringer i skygger og refleksjoner, er Q2VKPT det første prosjektet som implementerer en effektiv, enhetlig løsning for alle typer lystransport: direkte, spredt og reflektert lys (se eksempler).”

“Denne typen forening har ført til en dramatisk økning i både fleksibiliteten og produktiviteten i filmindustrien. Sjansen til å ha samme utvikling i spill lover en tilsvarende økning i visuell realisme for spillgrafikk i de kommende årene.”

Tøft selv for toppkort

Entusiasten har benyttet Vulkan og selvsagt RT-kjernene i Nvidias nyeste grafikkort for å oppnå resultatet.

Han hevder at Geforce RTX 2080 skal kunne oppnå 60 bilder i sekundet i oppløsningen 2560 x 1440, da med dynamisk lys som kalkuleres i sanntid. Med andre ord kreves det sin maskinvare.

Sjekk ut resultatene her:

Annonse