Nylig har Tesla oppdatert designkonfiguratoren for Tesla Model S og X til å være i henhold med den man finner for Model 3.
Kontroversiell prissetting
På den oppdaterte siden har Tesla igjen valgt å benytte seg av en svært kontroversiell tilnærming for prissettingen av bilene, der prisene er fratrukket bensinkostnader som ville påløpt dersom man hadde kjøpt en bensindrevet bil i stedet. Prisen du i realiteten må betale er derfor ikke i samsvar med den som vises i klartekst når man konfigurer bilen.
Tesla har gjort endringen på designkonfiguratoren slik at den skal være i samsvar med den de introduserte for Model 3 – et ganske simpelt system som bærer preg av å ikke ha så mange valg ettersom det ikke er all verdens med muligheter til å utstyre bilen på forskjellige måter.
Annonse
Det var likevel ikke ventet at de inkluderer en pris som tar for seg insentiver og bensinbesparelser – i hvert fall ikke i oversikten som skiller de ulike batteripakkene.
Variasjon i bensinkostnader
Både Electrek og mange forumbrukere stiller seg kritisk til denne tilnærmingen. Av mange argumenter så er ett av dem at forskjellige personer har store variasjoner i bensinforbruk- og kostnad.
Skjermbildet over viser at den norske konfigurasjonssiden fremdeles ikke er oppdatert, men at prisene uansett er differensiert mye klarere enn de er utenfor Europa. Det hadde for øvrig vært interessant å se hvordan EU-myndigheter hadde reagert dersom desginendringen fant sted her.
Hva tenker du om Teslas måte å vise prisene på – er det villedende?
Kilde:
Electrek
Annonse