Investorer har spådd nedgang i iPhone-salget den siste tiden, nå er det ytterligere grunner til å tro at salget ikke går som Apple har håpet på.

Annonse


Er Apple på vei ned?

Det har ikke vært noen mangel på AAPL pessimisme denne uken.Ting sparket fra på mandag med nyheter at Ming-Ch Kuo hadde kuttet i sitt iPhone XR forsendelsesestimat fra 100M til 70M, etterfulgt av en rekke pessimistiske Apple leverandørrapporter.

Apple vil ikke rapportere salgstall

Markedet var allerede nervøst etter at Apple hadde informert om at de ikke lenger ville rapportere enhetssalg for iPhone, iPad og Mac – et trekk som førte til at noen mistenkte selskapet mener iPhone-salget har stagnert. Men analytikere advarer mot å tro at “Apple er dømt”.

Har kuttet i leveransene

Det er sant at nyheter fra leverandører ikke har vært oppmuntrende. Lumentum, en av Apples leverandør av Face ID-komponentene rapporterte at en ikke-navngitt kunde hadde kuttet bestillinger med 30 prosent. To ytterligere Apple-leverandører, Japan Display og Qorvo, har også kutt i deres prognoser, skylden legges på redusert etterspørsel etter (igjen anonym) flaggskip telefoner. Og iPhone montør Foxconn rapporterte svakere enn forventet resultatvekst.

Markedet antok (sannsynligvis riktig) at kunden i spørsmålet var Apple,
noe som resulterte i at aksjen droppet 5% på mandag og ytterligere 1% i går.

analytikere, inkludert Wells Fargo og JPMorgan, gikk ut med og foreslo at  iPhones salg
var i tilbakegang. Men Tim Cook har ofte advart mot å trekke konklusjoner fra leverandør-kjede kilder, og CNN rapporterer at noen analytikere også advare at AAPL-pessimisme kan være feilplassert.

“Tolking av tall rundt etterspørselen fra leverandøren er farlig
kunst “,

Dette sier Gene Munster, en analytiker hos Loup Ventures, CNN Business. “Historisk sett har investorene trukket den riktige konklusjonen så mange ganger som de har trukket en feil en.

Annonse


“Apple-veksthistorien som er død har vært sterkt overdrevet. Vi har sett dette mange ganger de siste årene, “Daniel Ives, en analytiker ved Wedbush, forteller dette til CNN Business […]

Ross Gerber, en aktivistisk investor og administrerende direktør i Gerber Kawasaki, sier at firmaet har fulgt Kina segmentet tett og er fortsatt optimistisk om Apples posisjon der. “Den kinesiske stemningen har ikke endret seg mot Apple. De kjøper Apple-produkter uten å nøle “.

Gerber bemerker som ett eksempel at Apple var den mest solgte mobiltelefonen i løpet av Alibaba’s Singles Day online shopping arrangement i år.

Flate salgstall for Apple

At det nylig er påpekt at iPhone-salget er flatt, er ikke grunn til pessimisme om AAPL – i et fallende globalt marked, er flatt bra. Om selskapet kan frykte redusert salg på kort sikt, er ikke det nødvendigvis en grunn til bekymring. Så ja, jeg er villig til å tro at – for nå – ønsker Apple å beholde sine salg hemmelig fordi de sannsynligvis vil være flate en stund, og kan gå litt opp og ned, her og der. Men Apple har øye på det langsiktige påpeker Gerber.

På kort sikt fortsetter den å presse opp gjennomsnittlige salgspriser i smarttelefon industrien, og utvide antall produkter det selger til sitt eksisterende marked -ting som for eksempel nye AirPods og over-øre-hodetelefoner det er langsiktig, det henter fordelene med vekst i fremvoksende markeder – og på det tidspunktet vil inntektene gjøre enhetens salgsvekst åpenbart. Sier Gerber.

 

Kilde:
9to5mac

Annonse