Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Samsung mister fotfeste i sitt hjemmemarked og India. (Ill.: Samsung)

Rivalene tar igjen Samsung

Dramatisk nedgang i salg.

I år har Samsung hatt konstant nedgang i mobilsalget sitt, en trend som startet i siste kvartal 2017 med en nedgang på fire prosent, og fortsatte negativt utover i 2018. Nå er tallet for siste kvartal i 2018 klart, og det ser alt annet enn lyst ut.

Tapt andeler til Huawei og Xiaomi

Flere analytikere skal nemlig ha det til at salget av Samsungs smarttelefoner har vært lite imponerende og at det har vært en nedgang på 13 prosent i foregående kvartal, med indikasjoner om at Samsung Galaxy S9 og Note 9 ikke har vært særlig kompetitive i noen av segmentene.

Dette er i stor kontrast til deres store kinesiske rival, som det siste kvartalet har sendt ut 32 prosent flere smarttelefoner – mye takket være flaggskipstelefonen deres P20 som i tillegg har opplevd motgang i det amerikanske markedet på grunn av myndighetenes advarsler.

Også Xiaomi har tatt til seg en del av kaken, med oppgang på 20 prosent i det foregående kvartalet.

Innrømmer problemer

Direktør i Strategy Analytics sier at Sasmung mister andeler til andre kinesiske aktører på både det kinesiske og indiske markedet, der de tidligere har hatt en særlig trygg posisjon. Samsung innrømmer også selv at de sliter med lav- og mellommarkedet innen smarttelefoner, men at utsiktene tyder på en positiv endring takket være nye Galaxy A7 og A9.

Kilde:
The Verge

Stikkord: huawei, Mobil, samsung, smart, telefon, xiaomi