Det kan se ut som de fleste transportmiddel har fått en elektrisk vri på seg, enten det er tog eller bil som de siste årene har opplevd å bli byttet inn for kjøretøy som benytter seg av fossilt brensel for å gjøre jobben. Enn så lenge har fly vært ute av bildet, men nå forteller easyJet-sjefen at også elektrisk flyvning snart blir en realitet.
Avtale med oppstartsselskap
Det var nok mange som ble over middels interesserte i å se hva oppstartsselskapet Wright Electric hadde å tilby da de ifjor gikk ut med ambisjon om å lage et kommersielt el-fly.
Det britiske flyselskapet easyJet kunne noen måneder senere annonsere at de hadde inngått partnerskap med selskapet.
Nå forteller administrerende direktør i easyJet, Johan Lundgren, at de har oppnådd god progresjon og at de nå kan se en fremtid i elektrisk flyvning som vil utfordre det eksklusive behovet for fossilt brensel i luftfart.
Annonse
Første test neste år
Neste år skal de ifølge planen teste et ni-seters elektrisk fly, og målet deretter er å etterhvert kun benytte seg av elektriske småfly på korte turer.
Elektriske småfly til side, selskapet har også ambisjon om å bygge et batteridrevet 150-seters fly som i størrelse skal konkurrere med 737-fly og som også skal gjennomføre korte flyturer, omkring 500 kilometer.
Slike kortdistanseturer er ifølge Electrek 30 prosent av alle flyvninger, og Boeing og Airbus solgte nær 1000 fly med slik kapasitet for rundt 90 millioner amerikanske dollar hver.
Kilde:
Electrek
Annonse