Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Fremtidens biler fra Volvo blir utstyrt med Nvidia Drive AGX. (Ill.: Volvo)

Volvo i samarbeid med Nvidia om autonome biler

München (ITavisen): Bilens programvare skal kunne oppdateres senere for forbedret autonomi.

Autonome biler er ikke lenger bare et mål langt frem i tid. Volvo kunne i dag annonsere at de satser på å utvikle med biler med et kjøreassistentsystem på nivå 2+.

Bransjen rangerer kjøretøyenes evne til å kjøre på egenhånd på en skala fra 1 til 5, der 5 er fullstendig autonom kjøring. Ved nivå 2 fungerer AI-en kun som en assistent og tar over om nødvendig. Dette i motsetning til nivå 4, der AI-en i hovedsak utfører kjøringen, men sjåføren tar over om det oppstår en situasjon som gjør dette nødvendig.

Nvidia Drive AGX Xavier

For å oppnå dette har Volvo valgt å bygge den neste generasjonen semi-autonome biler på Nvidia Drive AGX Xavier. Dette systemet er betydelig mer avansert enn det som er på veiene i dag.

Veoneer har også valgt Nvidia Drive AGX, men de skal bruke denne til å bygge deres nivå 4 høyautomatiserte selvkjørende superdatamaskin – kjent som Zeus. Denne kommer til å benytte seg av Nvidia Drive OS og programvare fra Zenuity. Produksjonen skal etter sigende starte i løpet av 2021. 

Videre kunne Continental avsløre at deres “Assisted and Automated Driving Control Unit” benytter seg av Drive AGX Xavier. Med denne plattformen vil de kunne gå fra nivå 2+ til nivå 4 hva autonom kjøring angår. Continental forventer at produksjonen går i gang i løpet av 2021. 

View this post on Instagram

Sjekk ut dette konseptet for autonom drosje.

A post shared by ITavisen (@itavisen.no) on

Høyere ytelse betyr sikrere kjøring

Med parallelle prosessorer og industriledende høy-ytelsesprosessering gjør Drive AGX-plattformen det mulig å gjennomføre et bredt utvalg av nødvendige operasjoner for å sikre trygg autonom kjøring. Med Drive AGX Xavier kan man oppnå hele 30 billioner operasjoner per sekund. Imidlertid vil man med Drive AGX Pegasus kunne oppnå 320 billioner operasjoner per sekund, men dette er i hovedsak tiltenkt kjøretøy på nivå 5, herunder robotdrosjer og liknende.

Xavier-SoC-en sørger for sikkerhet på høyeste nivå, og Nvidias partnere er enige i at mer dataprosesseringskraft betyr høyere sikkerhet hva autonome kjøresystemer angår.

Åpen plattform

I tillegg til dette er Drive AGX en åpen plattform. Dette betyr at bil- og biltilbehørprodusenter kan utvikle deres egen programvare som kan kjøre oppå Drive AGX. Slik vil de kunne tilpasse programvaren til det utvalget av sensorer som de velger å implementere i sine produkter.

Videre kan programvaren bli oppdatert gjennom trådløst nett. Dette betyr at de autonome funksjonene kan bli forbedret over tid – til tross for at bilens maskinvare ikke blir endret på.

Volvo, som starter med biler med selvkjøring på nivå 2+, vil kunne oppdatere programvaren til disse og tilby mer avansert autonomi senere. Kunder vil med andre ord ikke måtte vente på en ny generasjon biler for å kunne ta i bruk den aller siste teknologien – i stedet holder det å godta installasjonen av en programvareoppdatering.

Stikkord: Gtx2018, selvkjørende bil