I forrige uke skrev vi om Apple-kunder som ble rasende som følge av at iTunes-filmer ble slettet fra deres bibliotek.
Nå har Apple uttalt seg om hendelsen og har samtidig kunne gi flere detaljer rundt det som har skjedd.
Filmer forsvinner fra iTunes
Bakgrunnen for kunderaseriet er at kunder har opplevd at filmer har forsvunnet fra deres iTunes-bibliotek. Anders Gonçalves da Silva, en av brukerne som har opplevd dette, fikk plutselig tre filmer fjernet fra sitt bibliotek, og da han tok kontakt med Apple angående problemet, fikk han beskjed om at innholdsleverandøren hadde fjernet filmene fra den kanadiske iTunes-butikken. Som plaster på såret kunne Apple tilby brukeren å leie tre filmer gratis.
Me: Hey Apple, three movies I bought disappeared from my iTunes library.
Apple: Oh yes, those are not available anymore. Thank you for buying them. Here are two movie rentals on us!
Me: Wait… WHAT?? @tim_cook when did this become acceptable? pic.twitter.com/dHJ0wMSQH9— Anders G da Silva (@drandersgs) 10. september 2018
Annonse
Flytting forårsaket problemet
CNET har gravd litt dypere i saksforholdet og har mest sannsynlig funnet roten til problemet. Anders Gonçalves har nylig flyttet fra Australia til Canada – noe som betyr at han har vært nødt til å bytte iTunes-butikk. I Apples brukervilkår står det imidlertid at man generelt sett kan ta med iTunes-kjøpene sine når man reiser og når man bytter iTunes-butikk.
Likevel er det verdt å merke seg at det i brukervilkårene står at man kan laste ned tidligere kjøp om igjen før man flytter til utlandet, og at man muligens kan laste ned flere av de tidligere kjøpene også etter at man har flyttet.
Det snodige er at de tre filmene Gonçalves kjøpte er tilgjengelige både i den australske og i den kanadiske versjonen av iTunes. Han kan kjøpe kanadiske versjoner her og nå – så hvorfor har de australske versjonene blitt fjernet?
Sletter ikke nedlastede filmer
I en uttalelse til CNET sa Apple at de ikke sletter filmer som allerede er lastet ned. Hvis man endrer land i sine kontoinnstillinger, kan det være at enkelte filmer ikke er mulige å laste ned igjen som følge av at de samme versjonene ikke er tilgjenglige i det nye landet. Hvis man ønsker å laste ned en film som er blitt utilgjengelig som følge av bytte av land, kan man endre land i kontoinnstillingene igjen for å få tilgang til disse.
Følgelig kan det være at de australske og kanadiske versjonene av filmene ikke er identiske. Den samme filmen kan nemlig ha flere forskjellige versjoner. I enkelte land kan blant annet scener være utelatt for å oppnå en gunstigere anbefalt aldersgrense.
Problemet for Gonçalves er at han ikke kan bytte tilbake til den australske iTunes-butikken. Dette fordi et slikt bytte krever at han har et australsk kredittkort eller en PayPal-konto som er knyttet til en australsk adresse. Ifølge Gonçalves forsøker Apple å finne en løsning på problemet.
Kilde:
Annonse