Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Innhold blir fjernet fra iTunes, men kundene får ikke igjen pengene. (Ill.: Skjermdump)

Kundene raser etter at Apple slettet iTunes-filmer fra brukerkontoer

Dette sier Forbrukerrådet.

iTunes-kunder er ikke fornøyde etter at Apple begynte å fjerne filmer de hadde kjøpt fra iTunes-biblioteket. John Archer i Forbes er blant dem som har opplevd at innhold forsvinner.

Fjerner innhold fra spillernes bibliotek

Oppdatert:

Siden denne saken ikke omhandler Norge har Forbrukerrådet kun en generell uttalelse om brukernes rettigheter:

«Hvis noen skal fjerne noe du har kjøpt må de ha rett til det. Enten gjennom lov eller gjennom vilkår i avtalen.

Får du fjernet en film eller en sang du har kjøpt fra iTunes så sjekk hva som står i vilkårene. Står det ingenting, så ta kontakt med Apple. Det kan hende de vil tilby en kompensasjon.  Hjelper ikke det kan du gå videre gjennom ECC-nettet, ved Forbruker Europa, som hjelper forbrukere som har kjøpt varer og tjenester i et annet EU/EØS-land. Apple er et amerikansk selskap  og europeiske forbrukere kan få løst uenigheter med Apple i Irland, via Forbruker Europa», skriver Pia Cecilie Høst, direktør for avdeling for kommunikasjon og digitale tjenester i Forbrukerrådet, i en e-post til ITavisen.

I artikkelen «Apple sletter filmer fra iTunes-kontoer – og ikke forvent refusjon» skriver Archer at Apple gjør en god jobb med å motbevise dem som sier at fysisk media er død og strømming er fremtiden.

Flere kunder har altså den seneste tiden opplevd at iTunes-filmer som er kjøpt og betalt, forsvinner fra biblioteket. Ifølge Archer sier Apple til de berørte kundene at iTunes kun er en butikk og selskapet ikke har skyld hvis et filmstudio velger å fjerne innhold fra iTunes.

Ble tilbudt to leiefilmer

Forbes skriver at kundene heller ikke kan forvente å bli refundert for innholdet som forsvinner. De viser til en kanadisk kunde som ble tilbudt én gratis leiefilm da tre av filmene han hadde kjøpt ble fjernet. Kanadieren klaget på tilbudet, men fikk svar fra Apple om at han ikke møtte kravene for å motta refusjon. Senere ble mannen tilbudt to gratis leiefilmer.

Archer skriver dog at han kjenner til at kunder er blitt refundert penger for innholdet som ble fjernet.

Hva syns du om at Apple fjerner innhold kunder har betalt for uten å kompensere dem?

 

Kilde:
Forbes

Stikkord: Apple, film itunes