Hopp til navigasjon Hopp til innhold
British Airways anbefaler kunder å endre passord og sperre kredittkortene sine etter datainnbrudd. (Ill.: Pixabay)

British Airways hacket – kredittkortdetaljer på avveie

Flere hundre tusen kunder rammet.

British Airways kunne i går melde at detaljer rundt over 380 000 transaksjoner er kommet på avveie.

Flyselskapet melder at persondata og kortinformasjon som kundene har tastet inn er blitt kompromittert. Reisedetaljer og passinformasjon har hackerne ikke klart å få tilgang til.

Datainnbruddet ble oppdaget på onsdag

I følge flyselskapet ble datainnbruddet gjennomført mellom 21. august og 5. september.

– Vi er ekstremt lei oss. Vi skjønner at kundene våre er bekymret – spesielt de som har kjøpt billetter gjennom BA.com eller gjennom vår app. Først på onsdag (5. september) forstod vi at et datainnbrudd hadde funnet sted. Siden da har vi jobbet med å finne ut rekkevidden av datainnbruddet, sa British Airways-topp Alex Cruz.

– Så fort vi forstod at kundeinformasjon var kommet på avveie, begynte vi å kontakte kundene våre.

Alle rammede kunder kontaktet

Alle kunder som har blitt rammet av angrepet ble i følge British Airways kontaktet i går. Datainnbruddet har kun rammet kunder som har bestilt billetter mellom den 21. august og 5. september.

Flyselskapet skriver at hackerne har fått takk i kundenes navn, e-postadresser og kredittkortinformasjon. Når det kommer til sistnevnte har hackerne fått tak i kredittkortnummeret, utløpsdato og sikkerhetskoden på baksiden av kredittkortet.

Om du er blant dem som har blitt rammet, anbefaler British Airways at du endrer dine passord. Videre anbefaler selskapet at du holder øye med bankkontoen slik at du oppdager eventuelle ikke-autoriserte transaksjoner. Avslutningsvis anbefales det også at du sperrer kredittkortet ditt.

Skulle du oppleve et finansielt tap som følge av datainnbruddet vil flyselskapet kompensere deg for dette.

Kilde:

BBC

 

Stikkord: datainnbrudd, hacking