Hopp til navigasjon Hopp til innhold
NBA 2K19 er et av mange spill med mikrotransaksjoner. (Ill.: 2K Games)

– Mikrotransaksjoner er et valg, ikke tvang

Spill: Slik er det blitt, sier spillprodusent.

Diskusjonen rundt mikrotransaksjoner i spill blusset for fullt med lanseringen av Electronic Arts-spillet «Star Wars: Battlefront II» i fjor høst. Spillet ble såpass kritisert at spillstudioet ble nødt til å gjøre store endringer.

Denne diskusjonen er på ingen måte lagt død.

– En uheldig realitet

Det kommende «NBA 2K19» er av spillene som vil ha mikrotransaksjoner, på tross av at fjorårets lansering fikk kritikk for det samme. Overfor Trusted Reviews sier Rob Jones, i utgiver 2K og produsent for «NBA 2K19», at mikrotransaksjoner er en uheldig realitet i moderne spill.

– På et tidspunkt kommer alle spillene til å ha egen valuta og de forsøker å tjene ekstra fra hver spiller som spiller spillet. Du vet, spørsmålet er nødt til å være når det føles som noen stjeler penger, eller når det gir verdi, ikke sant? sier han til nettstedet og legger til:

– Vi vet at i dag har ikke spillere flest tålmodighet til å jobbe sin vei til toppen. De ønsker å være der med én gang.

– Det er et valg

Jones sier også at mange spillere ønsker å bruke penger på spillets valuta for å komme til et høyere nivå raskere, dette fordi mange føler det tar for lang tid å komme dit.

– Det er et valg, ikke tvang, forteller han til Trusted Reviews og legger til at han håper at spillerne ser det på samme måte.

 

Kilde:
Trusted Reviews

Stikkord: 2k, Spill