Elon Musk er sint på media fordi de rapporterer om Tesla-krasj på en måte som ikke gir mening, ifølge Tesla-sjefen.
Varsler media-krig
Ifølge ham overdriver media dekningen av Tesla-krasj, bare fordi bilene har autopilot.
Det var ikke mange dagene siden han meldte sin irritasjon på Twitter:
It’s super messed up that a Tesla crash resulting in a broken ankle is front page news and the ~40,000 people who died in US auto accidents alone in past year get almost no coverage https://t.co/6gD8MzD6VU
— Elon Musk (@elonmusk) May 14, 2018
Media-vinklingen er kanskje ikke alltid korrekt, men Musk får masse gratis-PR
Han har et poeng han har, men det er også viktig at media følger ekstra godt med på semi-selvkjørende biler som Model S og Model 3 fra Tesla og andre produsenter.
Annonse
Samtidig er det et faktum at Musk får masse gratis PR, noe negativt, masse positivt.
Mye av det kommer fra Tesla-kunder som snakker varmt om sitt bil-kjøp, og som nok har et mer fan-forhold til Tesla enn bil-produsenter flest.
Create a media credibility rating site (that also flags propaganda botnets)
— Elon Musk (@elonmusk) May 23, 2018
Er journalister selvopptatte nek som ikke bryr seg om troverdighet?
Vel, er vi? Vi hadde satt pris på et system som dette, selv om vi muligens ikke er den typen blekke Musk tenker på da vi i hovedsak er en fagpresse-avis.
Undertegnende har tidligere stilt spørsmålstegn ved prosjekter som dette, men poenget med tjenester som Faktisk.no er at bukken vokter havresekken. Om Musk kan gjøre dette på en helt åpen måte uten å blande seg inn i hvordan tjenesten fungerer for mye, kan dette fungere – men husk: det viktigste er å selv tenke kritisk.
Norske aviser med propaganda-allianse mot “falske nyheter” fordi leserne ikke stoler på dem lenger
Even if some of the public doesn’t care about the credibility score, the journalists, editors & publications will. It is how they define themselves.
— Elon Musk (@elonmusk) May 23, 2018
Låst inn i en “clickbait”-verden
Musk har helt rett i at dette er den store utfordringen for nett-innhold.
Som ITavisen-redaktør kan jeg garantere deg at vårt fokus er å øke innholdet kvalitetsinnhold (har du fått med deg alt?).
Vi har bare startet. Det ser det ut til at Musk har også. Hva finner han på neste gang?
Problem is journos are under constant pressure to get max clicks & earn advertising dollars or get fired. Tricky situation, as Tesla doesn’t advertise, but fossil fuel companies & gas/diesel car companies are among world’s biggest advertisers.
— Elon Musk (@elonmusk) May 23, 2018
Musk snakker ikke bare om fagpressen, men tradisjonell massemedia:
The holier-than-thou hypocrisy of big media companies who lay claim to the truth, but publish only enough to sugarcoat the lie, is why the public no longer respects them https://t.co/Ay2DwCOMkr
— Elon Musk (@elonmusk) May 23, 2018
Kilde:
Going to create a site where the public can rate the core truth of any article & track the credibility score over time of each journalist, editor & publication. Thinking of calling it Pravda …
— Elon Musk (@elonmusk) May 23, 2018
Annonse