Faktisk.no er et samarbeid mellom VG, NRK og Dagbladet. De starter opp innen sommeren i år.
Faktisk.no er et samarbeid mellom VG, NRK og Dagbladet. De starter opp innen sommeren i år.

Annonse


Norske aviser med propaganda-allianse mot “falske nyheter” fordi leserne ikke stoler på dem lenger

Det var med forskrekkelse at jeg i går leste i Dagbladet, stiftelsen av Faktisk, en selvutnevnt gruppe hyklere (Dagbladet, NRK og VG) som mener de er klokere enn deg, og derfor mener de har rett til å forme ditt verdensbilde hver dag.

Den nye organisasjonen følger i fotsporet til Google og Facebook-samarbeidet undertegnende meldte om i februar.

Oppdatert, 6. mai, 2020:

Ny  versjon med bedre flyt.

Annonse


Dette går helt feil vei
Mediene har glemt at hovedoppgaven er å rapportere hva som skjer og har skjedd, så leseren kan gjøre opp egen mening på best mulig måte, og ikke kommentere og analysere hver eneste sak fra eget ståsted, eller med vilje unngå å rapportere om nyheter som ikke passer inn i deres eget verdensbilde, deres egen lille idelogi-boble.

Fra faktisk.no (uthevingen er vår):

“Faktisk skal faktasjekke det offentlige ordskiftet og avdekke falske nyheter som sprer seg i det norske samfunnet. Målsetningen er å bidra til et mer faktabasert og rausere ordskifte i Norge. Vi tar sikte på lansering innen sommeren 2017.”

“Faktisk er et unikt, historisk og ikke-kommersielt samarbeid mellom tre av landets største og konkurrerende mediehus, Dagbladet, VG og NRK. Fritt Ord, Stiftelsen Tinius, Dagbladets Stiftelse og NRK bidrar med inntil åtte millioner kroner for å sikre driften i oppstarten.”

“Faktisk skal bidra til å utvikle den faktasøkende og kildekritiske journalistikken i en tid der teknologi blir stadig viktigere. Verktøyene vi utvikler vil publiseres som åpen kildekode. Organisasjonen skal være åpen om kilder, metode og finansiering.”

Allerede før de har lansert har de prestert å klappe seg selv på skulderen. Legg merke til obligatorisk bilde av Trump.
Allerede før de har lansert har de prestert å klappe seg selv på skulderen. Legg merke til obligatorisk bilde av Trump. (Ill.: Faktisk.no)

Bukken, møt havresekken
Jeg har hørt begrepet falske nyheter i flere år, men har til gode å lese en definisjon forfattet av personer som hevder de kriger mot det.

Jeg prøver meg derfor på min egen: Etablerte medier som synser og smyger inn egne synspunkter, være det seg journalistens eller redaksjonens politiske linje, i artikler merket som nyheter.

Eller en kort variant: Falske nyheter er alle andre som ikke mener det samme som dem selv.

Om ikke varsellampene går av når flere mediehus som har vært under kraftig kritikk av sine lesere i lang tid, ikke går av når de sammen skal garantere deg sannheten, skal jeg prøve å forklare hvorfor man bør stille seg grunnleggende spørsmål om hvorfor de gjør dette, for det er det som er det mest interessante for å prøve å se inn i medie-fremtiden. Jeg konkluderer på tampen av innlegget.

Krever mediedominans
At NRK er med på dette er en selvfølgelighet, for som statseid meningsapparat kan de på prinsipielt grunnlag ikke påberope seg nøytralitet.

Ekstra ille er det i tilfeller hvor de blir tatt med buksene nede, men fordi de er garantert overlevelse fordi den norske befolkingen tvinges til det, styres de ikke av tillit, men av politikerne Faktisk-gruppen mener de nå skal faktasjekke.

Også var det Dagbladet.no da, en nettside omtrent fri for journalistikk, og i hvert fall ikke grundige politiske analyser fra personer utenfor mediabransjen.

De skyldte på ressursmangel eller at “alle” kommenterer på sosiale medier, så da er det ikke noe poeng lenger med kommentarfelt (husk: rausere ordskifte!).

Selvsagt var det ei kommentarfelt å finne i Faktisk-artikkelen, hverken hos dem eller NRK, men VG skal ha honnør for det motsatte og avisens debattforum VGD.no som har god takhøyde – ta en titt på kommentarfeltet til VG under artikkelen for å finne ut av hva zeitgeisten til befolkingen er.

Vi har som regel 600 kommentarer hver dag, og en stab på to personer fast, inkludert undertegnede.

Dagbladet, dere har ikke ressurser og/eller hadde ikke et aktivt kommentarfelt? For noe sprøyt, dere har millioner av kroner i ressurser på dette, om dere ønsker det, men det er klinkende klart at det ikke gavner dere med åpenhet og “rausere ordskifte” (det siste er sakset fra deres egen PR-tekst. Altså: Gjør alltid som vi sier, aldri som vi gjør).

I stedet har dere og mange andre valgt å lønne journalister for å skrive “content marketing”, i stedet for å putte dem i arbeidet de drømte om når barnekolelæreren spurte dem i femte klasse hva de ville bli.

Faktum er det at kommentarfeltet til Dagbladet bestod av en lesermasse som i de aller fleste tilfeller ikke var enige med dem, men avisen nektet å ta dette innover seg i ren frykt for å bli avkledd hver bidige dag, og valgte i stedet og legge ned kritikken, som i stedet burde blitt brukt konstruktivt, men det er en umulighet når man har ideologier å vokte.

Det er ikke tilfeldig at den største og mest venstreorienterte avisen i norsk presse ikke takler å høre andre meninger enn hva de selv selger, og samtidig er frekke nok til å belære oss andre om hva som skal være sant.

Arrogansen oser av avisen som ble kjøpt av danske Aller, et selskap som spesialiserer seg på kjendis-spionasje (sjefredaktøren for Se&Hør Danmark ble dømt til fengsel for dette), kakeoppskrifter og makeup-tips.

Norske medier har i stor grad blitt en dumpingplass for markedsførere og journalister som kommuniserer som advokater og PR-konsulenter, og de få journalistene som er igjen får usle oppdrag. ITavisen er stolte av at vi gjør det stikk motsatte. Selv om vi rår over svært knappe ressurser, betaler vi for å heve antallet egensaker, ikke for å skrive pent om kniver, TV-er og bildekk.

Da taper for en ny medie-verden, og er livredde
De store mediene i verden, også Norge, ser at de mister grepet om ordskiftet og til slutt pengene og stemmene til partiene de ønsker verden skal stemme på.

Dette er et ledd i siste døds-skrik før leserne forlater dem helt, for de fleste av oss som velger å lese flere kilder, eller gå rett til datadumpen for å analysere innholdet med egne hjerneceller, har for lengst forstått at det ikke er noe mediehusene driver med.

Å sammenligne en fagpresse-avis som ITavisen mot Dagbladet, VG eller NRK er ikke helt fair, da vi ikke dekker en rekke betente temaer som disse mediene prøver å ta opp, like hyppig, men ingen kan påstå at det ikke er opphetet på ITavisen hva angår teknologi, teknologi som i større og større grad smelter inn i politikk og andre veien, spesielt grunnet Wikileaks (som var elsket av venstresiden under Bush-årene, men hatet nå som de kler av Obama-organisasjonen masseovervåkning).

Ingen blir bedre av å lukke dører og ører
ITavisen har øker sin lesermasse og klarte å sikre seg 20 prosent flere helt nye lesere i januar og februar 2017 sammenlignet med fjoråret.

Vi ser på dette som et tegn på at vi gjør noe riktig, og du kan banne på at vi ikke kommer til å stenge eller sensurere kommentarfelt eller unngå å lenke til kilder (noe vi alltid har gjort i hver eneste artikkel), for ikke å snakke om at vi aldri kommer til å presentere kommentarer eller meningsytringer som nyheter (det er dette som er falske nyheter i dag, ikke de åpenbare propaganda-artiklene fra nylig opprettede domener det tar ett sekund å avkle) – det er hva vi har kommentar-merkingen til som på artikler som denne. Gyv løs på meningene mine i kommentarfeltet, jeg smelter ikke…

Det er de etablerte mediene som er “falske nyheter” om man absolutt skal bruke begrepet. Det har leserne forstått for lenge siden, og man får vel si, heldigvis ikke mediene, som nå sikrer sin egen død. I stedet vil vi fortsette å se fremgangen til mini-redaksjoner som denne, og freelancere med hele kloden som kontor som eies av personer som ikke har råd til styrerom med bambusgulv og kunst. Ikke rart de er livredde.

Fra før av vet vi at Google ønsker å gjøre mye av det samme, men med roboter i kommentarfeltet, og Facebook ser på muligheten til å sensurere religions-debatt i Pakistan, et land har et grotesk styre som dreper og lemlester for den minste ting, men det er ikke av særlig stor interesse for VG, Dagbladet og NRK, som heller konstruerer en fiende for å prøve å overleve nå som de har skjønt at spillet er over.

Som alltid er journalister og redaktører med andre meninger enn meg selv hjertelig velkommen til å forfatte innlegg her på ITavisen, kommentarfeltet er “open for business” hele døgnet og alle lesere som ønsker kan forfatte egne artikler og meninger på ITavisen Blogg.

Annonse