Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Forbrukerrådet sier det har vært bekymret for dette i lang tid. (Ill.: Pexels/Pixabay)

«Facebook ble brukt som designet, og det er problemet»

Flere reagerer på at informasjon til 50 millioner brukere kom på avveie.

Nylig ble det kjent at den private informasjonen til 50 millioner Facebook-brukere ble tilgjengelig for en tredjepart og det uten brukernes samtykke.

Bak dette står selskapet Cambridge Analytica og informasjonen ble brukt blant annet i den amerikanske valgkampen i 2016.

Forbrukerrådet reagerer

Facebook sa i en uttalelse lørdag at de involverte gav sin samtykke og nekter for at informasjonen ble tatt uten lov. Forbrukerrådet i Norge godtar ikke det sosiale mediets historie, skriver Aftenposten.

– Dette har vi vært bekymret for lenge, sier Finn Myrstad, fagdirektør for digitale tjenester i Forbrukerrådet, til avisen. Han fortsetter:

– Det som gjør dette alvorlig, er at alle kan samle data om deg på denne måten. Det er ikke regulert på noen god måte i dag, og vi vet ikke hvor stort omfanget er, sier han til AP og understreker at vi i Europa har regelverk som skal begrense bruken av slik data.

Myrstad sier videre at brukervilkårene ofte er så lange og vanskelige å forstå at det er feil å legge ansvaret over på brukeren. Han legger til at brukeren i realiteten ikke har noe valg enn å godta.

– Er alle vennene dine og familien din på Facebook, er det en viktig kommunikasjonskanal. Dessuten foregår mye av det offentlige ordskiftet der. Skal du være med, må du gi opp personvernet ditt. Det er et urimelig ansvar å legge på hver enkelt, forteller han til Aftenposten.

Forbrukerrådet frykter at flere liknende selskaper vil få tilgang til personlig informasjon.

– At noen kan vite så mye om folk, gjør det lettere å drive med målrettet markedsføring når folk har minst mulig forsvar mot reklame. Med så mye data kan de også gjøre mange andre ting, sier Myrstad til avisen.

Data Selfie avslører Facebook-detaljer.

Risikerer milliardbøter

Max Read i New York Magazine skriver at Facebook ble brukt som designet da informasjonen ble hentet ut, og det er det som er problemet. Han mener professoren Aleksandr Kogan ikke brøt med retningslinjene til Facebook da han først hentet ut informasjonen, men at det skjedde da han videresendte den til Cambridge Analytica.

«Det er derfor Facebook sier at det ikke var en del av «lekkasjen» av brukerinformasjon», skriver han.

«På det punktet er jeg faktisk enig med Facebook: Den ble ikke lekket, Kogan fikk tak i profildataene helt lovlig. Jeg syns bare det ikke er et godt forsvarsargument,» legger Read til.

Facebook risikerer å bli bøtelagt for hendelsen. En kilde Washington Post har snakket med, sier at det sosiale mediet kan dømmes til å betale 40 000 dollar, over 300 000 kroner, for hvert lovbrudd. Bøtene kan dermed bli på flere milliarder kroner.

Merk at det trolig kun gjelder de europeiske brukerne som har fått den private Facebook-informasjonen sin ufrivillig delt, ikke de amerikanske.

 

Kilde:
Aftenposten,
Washington Post,
Max Read

Stikkord: facebook, personvern