Annonse


Jaguar I-Pace mangler autopilot og har ikke like lang rekkevidde som Teslas beste X

Det er ikke mer enn en måned siden vi så Jaguar I-Pace bli testet i ekstrem kulde i Sverige. Den gang avslørte den britiske bilprodusenten at en full avduking vil skje 1. mars. Vel, nå er dagen kommet.

Her er den i Norge:Jaguar I-Pace er elbilen som skal ta Tesla Model X.

Dette er I-Pace

Etter to år med PR for I-Pace, avslørte Jaguar i dag endelig endel detaljer, men ikke prisen (den får vi vite neste uke).

I-Pace er en direkte utfordrer til Teslas SUV X og kommer i salg senere i år.

Annonse


Konseptet med 90 kWh batteri og rundt 386 km rekkevidde er det vi får servert i basis-produksjonsmodellen, også.

Motorene

To motorer leverer 394 hestekrefter og fra 0 til 60 miles på 4,5 sekunder. Aktiv luftdemping av hjulene leveres som standard, så det er lov å håpe at det også er en behagelig bil å kjøre og sitte på i, i tillegg til all kraften.

Bilen konkurrer altså mot Model X 75D som bruker 4,9 sekunder fra 0 til 60 miles og 381 km rekkevidde.

Ladetiden er imponerende: vi snakker fra 0 til 80 prosent på kun 40 minutter med en 100kW DC kjapp-lader. Sammenlignet med en Level 2-hjemmelader, er dette utrolig kjapt, for det tar 10 timer.

Bilen oppdateres over nettet og har 4G WiFi-hotspot i tillegg til 6 x USB-porter, men den har altså kortere rekkevidde enn Teslas Long Range-pakker, og mangler autopilot.

Jaguar I-Pace

TV2 Broom skriver at 1300 norske kunder allerede har betalt inn depositum på bilen og at 500 av dem allerede har signert endelig kontrakt – og det før man vet alt om bilen. Samme nettsted skrev i januar at prisene vil starte på 736 000 kroner og at toppmodellen – med mye utstyr – lander på 836 000 kroner.

Om det stemmer, får vi vite senere i kveld.

Annonse