Nvidia snakket mer om Holodeck under GTC Europe denne uken.
Nvidia snakket mer om Holodeck under GTC Europe denne uken.

Annonse


– Holodeck er fremtidens samarbeidsplattform

München, Tyskland (ITavisen:) Under GPU Technology Conference (GTC) i München denne uken, annonserer Nvidia at de åpner for tidlig tilgang for utvalgte utviklere og designere til plattformen Holodeck.

Nestegenerasjons samarbeidsplattform?
Grafikkgiganten mener, som flere, at i fremtiden vil man samarbeide med personer og skape ting i virtuell virkelighet. Det er nettopp det Holodeck er: en virtuell samarbeidsplattform.

Man kan importere detaljert 3D-innhold i Holodeck og så kan designere jobbe sammen, og de er ikke nødt til å være i samme rom eller land for den saks skyld.

«Skap og samhandle med personer, roboter og objekter i et fysisk simulert miljø», forklarer Nvidia som mener at virtuell virkelighet er en av de ledende mulighetene for design.

Annonse


Holodeck-demo
Vi fikk en demonstrasjon av Holodeck under GTC denne uken der vi samarbeidet med to andre brukere i den virtuelle virkeligheten. Først og fremst er det fascinerende å se hvor sømløst alt fungerer, uten noe form for forsinkelse eller hakking når man undersøker bilen. Per nå leverer ikke Holodeck en høyoppløst opplevelse, men begrensningen sitter trolig i dagens VR-hodesett. Under demonstrasjonen ble det for øvrig brukt et HTC Vive-sett.

Via verktøymenyen kan man aktivere en sirkel som man kan ta tak i med armen og flytte rundt på bilen. Kall det gjerne et forstørrelsesglass som «åpner» det området av bilen du peker på, og man kan se på noen av de titalls tusen komponentene bilen består av. Slik kan man også gå inn i bilen og se nærmere på ting som rattet, motoren og interiøret generelt. Det er også mulig å aktivere en “boom”-funksjon der alle komponentene “eksploderer” ut av bilen.

Personene vi testet demonstrasjonen befant seg i et annet rom, og det er også det som er målet med Holodeck. At designere og utviklere skal kunne jobbe sammen på et prosjekt uten at de nødvendigvis trenger å være i samme land. Ettersom dette var en lokal tilkobling gikk det meste smertefritt, men det skal bli interessant å se hvor bra Holodeck leverer når man for eksempel befinner seg på forskjellige plasser ettersom tilkoblingen er peer-to-peer og ikke en dedikert skyløsning fra Nvidia.

Selskapet planlegger å gjøre Holodeck tilgjengelig for et utvalg utviklere, designere og partnere innen kort tid.

Annonse