Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Lyor Cohen, sjefen for Youtube Music, bidro til denne Google-doodelen. Nå sier han at Youtube er et gode for hele musikkbransjen. (Ill.: Google/Skjermdump)

Hevder Youtube er et pluss for musikkbransjen

Vil hjelpe nye artister med å slå gjennom.

Lyor Cohen, som er musikksjef i Youtube, har slått et slag for å bedre Youtubes dårlige rykte blant artistene som mener de tjener for lite penger på avspillinger derfra.

– Den best betalende reklametjenesten
Der andre tjenester betaler langt bedre, har Youtube bare betalt én dollar per tusen strømminger – men dette tallet må ses i sammenheng, mener Cohen, som hevder de betaler langt mer i det amerikanske markedet enn ellers:

– Med mer enn 3 dollar (24 kroner) per tusen strømmer i USA, betaler Youtube ut mer enn noen andre reklamefinansierte tjenester, skriver han i Youtube-bloggen.

Har hentet inn 8 milliarder på et år
Cohen hevder at Youtubes annonser har hentet inn mer enn en milliard dollar (8 milliarder kroner) i løpet av de siste 12 månedene, og at musikkgjenkjenningsalgoritmene deres gjør at artistene får betalt for musikken selv om det ikke er dem som laster den opp.

– Før Content ID hadde vi kalt det piratkopiering når en fan lastet opp en «mix tape,» skriver han videre. – Nå har dette generert over to milliarder dollar (16 milliarder kroner) for innholdseierne.

Ønsker å promotere nye artister
Videre sier Cohen at Youtube sin største utfordring er å finne nyte måter å promotere nye artister på og å hjelpe dem bryte gjennom, slik at de har får sjansen til å «skinne på plattformen og koble seg til fansen.»

I følge Data is beautiful betaler Youtube dårligere enn noen andre strømmetjenester med 0,0006 dollar (0,0048 kroner) per strømming, mens Tidal betaler mest med 0,0110 dollar (0,088 kroner) per strømming.

Kilde
Youtube-bloggen

Stikkord: Google, musikk, youtube