En kunstig intelligens har slått en av verdens beste spillere i det som kanskje er det mest kompliserte spillet en AI har vært med i til nå.
En kunstig intelligens har slått en av verdens beste spillere i det som kanskje er det mest kompliserte spillet en AI har vært med i til nå.

Annonse


Bot fra Elon Musks OpenAI slo verdens beste Dota 2-spillere

På sidelinjen av årets The International-konkurranse for Dota 2-spillere, der det konkurreres om 192 millioner kroner i prispenger foran millioner av fans verden over, spilte en bot fra Elon Musks OpenAI mot flere av verdens beste spillere – og vant.

Utspilt å ti minutter
Danylo “Dendi” Ishutin, som har hevdet seg sterkt i seks The International-konkurranser, ble utspilt i løpet av bare ti minutters spilling, og måtte gi opp et par minutter inn i andre runde.

Boten gikk også ubeseiret ut av møter mot SumaiL (verdens beste 1v1-spiller) og Arteezy (verdens beste spiller generelt), i følge OpenAIs blogg.

Den kunstige intelligensen hadde lært seg opp i løpet av bare to uker med trening i sanntid, men skal i løpet av denne tiden ha tilegnet seg en «livstid» med erfaring.

Annonse


Utrolig komplisert spill
Dota 2 er et utrolig komplisert spill, der to lag på fem spillere konkurrerer om å overvinne motstanderens base. Det inneholder 113 spillbare «helter» som alle har unike egenskaper, og man kan plukke opp elementer i spillet som forbedrer disse – som gir spillet nesten uendelige kombinasjonsmuligheter.

Dette gjør spillet til et av de mest kompliserte som en kunstig intelligens har deltatt i og vunnet til nå, mener Elon Musk:

Musk retter også en takk til Microsoft, siden boten kjørte på Azure-plattformen deres og krevde enorme mengder med datakraft.

Dytter grensen for det som er mulig
– Dota 2 er en flott testbase for kunstig intelligens. Det er et veldig komplisert spill, med en stor konkurrerende base, sier Greg Brockman fra OpenAI.

– Det betyr at du er nødt til å utvikle nye teknikker, du blir nødt til dytte grensen for det som er mulig for å komme noen steder, sier han videre.

Føles litt som et menneske
Boten “føles litt som et menneske, men er samtidig noe annerledes» sa Danylo “Dendi” Ishutin etter å ha blitt slått av den.

Planen fremover er at boten fra OpenAI kan brukes i treningen til mennskelige spillere av Dota 2, og etter hvert kan de sette sammen lag med boter som kan spille konkurransedyktig mot menneskelag – eller så kan man sette sammen lag med mennesker og en eller flere boter i seg og se hvordan det går.

Her kan du se en video om boten fra OpenAi:

Kilder
OpenAI
The Verge

Annonse