70 prosent av trafikken i Telenors bredbåndsnett består nå av video – og Netflix alene står for 22 prosent av den totale trafikken.
Tok tronen fra Google
Tidligere var det forskjellige Google-tjenester, som inkluderer Youtube, som var størst, men disse ble slått av Netflix i sommer.
– Populariteten til YouTube og Netflix holder seg godt. Trenden er at video tar større andeler av all trafikk som går gjennom bredbåndsnettet, og video-tjenester på nett er en rutinemessig del av hverdagen i mange norske familier, sier Birgit Bjørnsen, som er leder for bredbånd og TV i Telenor Norge.
Trafikkfordelingen i Telenors nett fordeler seg nå på Netflix med 22 prosent, mens Google-tjenester har 20 prosent.
Annonse
Andre tjenester, som TV 2 Sumo og NRK og andre «globale CDN-aktører» er fordelt på 30 prosent, mens all annen Internett-trafikk står for knappe 28 prosent av den samlede trafikken.
Satte rekord i juni
Søndag 11. juni satte Netflix også rekord i trafikken i bredbåndsnettet til Telenor, på den første søndagen etter lanseringen av 5. sesong av Orange is the black.
– Trafikken denne søndagen var 28 prosent høyere enn dagen før. Erfaringer fra tidligere viser også at enkelte serier og tjenester kan gi kraftig trafikkvekst på veldig kort tid, sier Bjørnsen i Telenors pressemelding.
Ifølge Telenor har bruken av Netflix mangedoblet seg siden de kom til Norge i 2013, mye takket være CDN (Content Delivery Network)-avtalen med Telenor:
– Dette henger også sammen med avtalen vi inngikk med Netflix i 2014, da deres innhold ble flyttet nærmere Telenors nett til servere i Oslo og i Stockholm, sier Bjørnsen.
Kilde
Pressemelding
Annonse