Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Spotify tester en ny funksjon kalt Sponsored Songs. (Ill.: ITavisen)

Spotify tester «sponsede sanger»

En ny inntektskilde for strømmegiganten?

Flere Spotify-brukere har oppdaget et nytt valg både på PC- og mobilversjonen. Det ser ut til at strømmetjenesten tester en ny funksjon kalt «Sponsered Songs», eller «sponsede sanger» på norsk.

Først og fremst for gratisstrømmerne
Som The Verge påpeker, er ikke sponset innhold noe nytt i Spotify. Tidligere har populære spillelister blitt sponset av selskaper, men det er først nå at plateselskapene kan promotere musikk i spillelister.

Til The Verge bekrefter Spotify, som nylig rundet 140 millioner brukere, at sponsede sanger er et testprogram som for øyeblikket kun er tilgjengelig for gratisstrømmerne.

Kan deaktiveres
I stedet for å vises som bannerannonser som andre reklamer på Spotify, dukker de sponsede sangene opp i spillelister som brukerne abonnerer på. Den sponsede sangen ligger øverst i spillelisten og er basert på de andre sangene. I Twitter-bildet under kan du se eksempel på hvordan det fungerer på PC-utgaven.

Funksjonen er aktivert som standard, men det er fullt mulig å deaktivere funksjonen under Settings – Display Options på PC og Settings – Sponsored Content på mobil.

Hva syns du at sponset musikk kan dukke opp i spillelistene du følger?

 

Kilde:
The Verge

Stikkord: musikk, spotify