Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Apple er fortsatt størst, men synker også for trettende kvartal. (Ill.: Martin Kynningsrud Størbu)

Nettbrettsalget stuper for tiende kvartal på rad

Ned 8,5 prosent i denne omgangen.

Sammenliknet med første kvartal 2016, har nettbrettsalget gått ned med 8,5 prosent i siste kvartal 2017 – som er tiende kvartal med nedgang, i følge en ny rapport fra markedsanalyseselskapet IDC.

Opp som en løve…
– Hastigheten som nettbrettmarkedet vokste på mellom 2010 og 2013 var ulikt noe annet vi har sett, skriver IDC i rapporten sin.

– Det virker imidlertid som om forbrukerne er mindre ivrige for å oppdatere disse enhetene, eller å kjøpe dem i det hele tatt, skriver IDC videre.

– Vi fortsetter å tro at hovedgrunnen for dette er den økte avhengigheten av smarttelefoner, sammen med minimal teknologi- og formfaktorutvikling.

Alle produsentene opplever synkende salg i IDC siste rapport om nettbrettsalget.
Alle produsentene opplever synkende salg i IDC siste rapport om nettbrettsalget.

Snudde markedet opp ned igjen
Mange trodde at denne veksten i 2010 til 2013 ville føre til at nettbrett skulle erstatte de tradisjonelle datamaskinene, for i samme periode opplevde datamaskinen det største fallet i historien.

I første kvartal 2017 har imidlertid markedet for tradisjonelle datamaskiner begynt å vokse igjen, og nettbrettene er nå i fritt fall.

Den nye statistikken er imidlertid gode nyheter for Apple, som fortsatt troner på toppen med nesten 25 prosents markedsandel. Det er derimot ikke bare gode nyheter, for nå har Apple hatt synkende iPad-salg i 13 kvartaler.

Det er også verd å merke seg at IDC teller to kategorier med nettbrett som «nettbrett,» den ene uten tastatatur, og den andre med avtagbart tastatur, som vil at for eksempel Samsungs Galaxy Book 10 og 12 er inkludert i statistikken.

Kilde
Android Police

Stikkord: ipad, nettbrett