Til sommeren forsvinner roamingavgiftene, men mobilbruken blir ikke nødvendigvis rimeligere.
Til sommeren forsvinner roamingavgiftene, men mobilbruken blir ikke nødvendigvis rimeligere.

Annonse


Endelig bekreftet – nå forsvinner roamingavgiftene i EU

Som vi skrev tidligere i år, ønsker den Europeiske Union å få bukt med ekstrakostnadene ved surfing, samtaler og tekstmeldinger på reise i EU.

Stemte for
Den gang så det ganske positivt ut for fjerningen av roamingavgiften, og det er først nå at en bekreftelse er på plass.

Medlemmer av EU-parlamentet har stemt for forslaget og dermed trer endringene i kraft 15. juni senere i år.

– Det er en stor seier for Europas forbrukere. Vi kan feire at fra og med 15. juni er det ikke lenger noen roamingavgifter. Brukere som reiser gjennom Europa kan sjekke e-posten sin, bruke kart, laste opp bilder på sosiale medier, ringe og sende SMS uten ekstra kostnader, heter det i en uttalelse fra parlamentsmedlemmet Miapetra Kumpula Natri.

Annonse


Blir nødt til å kompensere
Men alt er ikke rosenrødt for forbrukerne. Fjerningen av roamingavgiften fører til at mobiloperatørene må kompensere for den tapte inntekten fra roamingen – som har vært svært lukrativ.

– Vi har allerede sett noen eksempler på at enkelte operatører setter opp prisen på abonnementene sine, gjerne med en liten produktendring som skalkeskjul. En annen metode er å lansere helt nye abonnementer som erstatter de gamle, sier Morten Evjen i Telehjelpen til Dagens Næringsliv.

Operatører øker prisene
Blant annet kunne operatøren Hello melde denne uken at kunden får fri roaming. Samtidig økes prisene. Blant annet steg prisen for det rimeligste abonnementet fra 98 til 129 kroner.

– Marginene er jo lave i dette segmentet og vi klarer ikke å levere fri roaming i EU med de prisene vi hadde. Vi har lagt på prisen, men er fortsatt veldig godt posisjonert blant abonnementer med fri roaming, sier gründeren av Hello, Nadir Nalbant, til Dagens Næringsliv.

Han legger til at han tror at de nye EU-reglene vil føre til en endring av markedet for mobilabonnement i Norge.

– Nye pakkeløsninger og mer skreddersøm i form av plukk og miks av innholdet man ønsker i abonnementet vil komme, sier Nalbant til DN.

 

Kilder:
IDG,
Dagens Næringsliv

Annonse