EUs konkurransemyndigheter har startet etterforskning av geoblokkering på Steam, og av prisfastsettelse fra store elektronikkleverandører. Begge kan føre til billigere produkter til forbrukere.
EUs konkurransemyndigheter har startet etterforskning av geoblokkering på Steam, og av prisfastsettelse fra store elektronikkleverandører. Begge kan føre til billigere produkter til forbrukere.

Annonse


EU åpner etterforskninger om geoblokkering og elektronikkpriser

Den Europeiske komisjonens konkurransemyndigheter har åpnet to forskjellige undersøkelser som kan gi lavere priser på spill og elektronikk.

Geoblokkering på Steam kan være ulovlig
Den ene handler om hvorvidt geoblokkeringsavtaler på Steam-plattformen også gjelder geoblokkeringer innenfor EU, som i så fall hindrer fri konkurranse innenfor fellesmarkedet ved å hindre at man kan handle i et annet EU-land og få spillet billigere.

De fem spillutgiverne som er nevnt i etterforskningen er Bandai Namco, Capcom, Focus Home, Koch Media og ZeniMax.

Vil ha fri handel mellom EU-land
Komisjonen sier at “en slik praksis kan være et brudd på EUs konkurranseregler ved å redusere handel på tvers av grensene og å begrense såkalt “paralell handel” i fellesmarkedet som hindrer forbrukere fra å handle billigere spill i andre medlemsstater.”

Annonse


Hvis komisjonen får rett i at dette skjer, kan resultatet bli at man kan kjøpe spill på tvers av landegrensene i Europa og at disse også kan bli billigere.

Begrenser frie priser – og påvirker hele markedet
Sak nummer to er en etterforskning av Asus, Denon & Marantz, Phillips og Pioneer, over “bekymringer” over at de har brutt konkurransereglene ved å hindre at nettbutikker kan sette sine egne priser på produktene deres.

“Effekten av disse prisrestriksjonene kan være forsterket av på grunn av mange nettbutikkers bruk av prissettingsprogramvare som automatisk setter prisen basert på prisen til ledende konkurrenter. Som et resultat dette kan den påståtte oppførselen ha et bredere gjennomslag på de generelle prisene for de respektive produktene,” sier Kommisjonen.

Med andre ord setter disse produsentene sine egne priser i nettbutikker, mens andre produsenter bruker prisprogramvare for å sjekke prisen disse fire selger for, og setter deretter en tilsvarende pris.

Hvis EU-komisjonen for rett i dette, kan det altså påvirke prisene i hele markedet.

Kilde
TechCrunch

Annonse